Main Article Content

Brais Ruibal-Lista
Catholic University of Ávila
Spain
https://orcid.org/0000-0001-5427-6844
Alfredo Jesús Martín-Suaña
Catholic University of Ávila
Spain
Pelayo Diez-Fernández
Pontifical University of Salamanca
Spain
https://orcid.org/0000-0003-4027-894X
Sergio López-García
Pontifical University of Salamanca
Spain
https://orcid.org/0000-0003-3109-1542
Vol. 11 No. 4 (2025), Original papers, pages 1-19

DOI:

https://doi.org/10.17979/sportis.2025.11.4.12068
Submitted: 2025-05-15 Published: 2025-10-29
Copyright How to Cite

Abstract

This study analyzes the impact of Gaelic Football on the motivation, participation, and enjoyment of Primary Education students in Physical Education classes, compared to Traditional Football. The research was conducted in a semi-private school in Valladolid, involving students from the final cycle of Primary Education. Two teaching units were designed, each consisting of eight sessions, and a 20-item questionnaire was administered, divided into four dimensions: enjoyment, peer participation, participation towards others, and self-participation. The results showed that in Traditional Football, boys exhibited higher levels of enjoyment and participation in most dimensions. However, in Gaelic Football, gender differences were smaller due to an increase in girls' participation levels. The study concludes that alternative sports, such as Gaelic Football, can help reduce gender inequalities in sports participation, promoting inclusion and enjoyment in Physical Education classes.

Article Details

References

Alvariñas-Villaverde, M., y Pazos-González, M. (2018). Estereotipos de género en Educación Física, una revisión centra da en el alumnado. Revista electrónica de investigación educativa, 20(4), 154-163. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.4.1840

Bañolas-Díaz, I., y Ramos-Verde, E. (2022). Tendiendo puentes hacia la gamificación en educación física: una experiencia en el aula de primaria. Acción Motriz, 29(1), 126–140. https://www.accionmotriz.com/index.php/accionmotriz/article/view/197

Batez, M., Stanković, D., Ilić, V., y Krsmanović, T. (2024). Game-based physical education interventions improve motivation and enjoyment in school-aged children: A systematic review and meta-analysis. Human: Sport and Exercise Studies, 24(1), 15–30. https://doi.org/10.58741/eaapublishing.humanrev.2024.1.952

Cairney, J., Kwan, M., Velduizen, S., Hay. J., Bray, S. R., y Faught, B. E. (2012) Gender, perceived Competence and the enjoyment of physical education in children: a longitudinal examination. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9(26), 1-8 https://doi.org/10.1186/1479-5868-9-26

Carballo-Fazanes, A., Rodríguez-Fernández, J. E., Mohedano-Vázquez, N., Rodríguez-Núñez, A., y Abelairas-Gómez, C. (2022). Competencia motriz y condición física relacionada con la salud en escolares de Educación Primaria. Retos, 46, 218–226. https://doi.org/10.47197/retos.v46.93906

Chung, M., y Phillips, D. (2002). The relationship between attitude toward physical education and leisure-time exercise in high school students. Physical Educator, 59, 126-139. https://js.sagamorepub.com/index.php/pe/article/view/3823

Díaz-Quesada, G., Puga-González, E., y Muñoz-Galiano, I. M. (2021). Efecto de la utilización de pulseras inteligentes para el incremento de la actividad física en adolescentes de un entorno rural: Estudio Piloto. JUMP, (3), 10–16. https://doi.org/10.17561/jump.n3.2

Diez-Fernández, P., Elipe-Lorenzo, P., López-García, S., y Ruibal-Lista, B. (2024). Pinfuvote o Voleibol, ¿qué prefiere el alumnado?: Un estudio sobre la participación en las clases de Educación Física. Retos, 60, 61–66. https://doi.org/10.47197/retos.v60.108760

Escobar-Soto, W. N. (2023). El Ultimate como deporte alternativo escolar: una propuesta pedagógica desde el enfoque de la ética del cuidado. Actividad física y desarrollo humano, 11(1), 1–14. https://doi.org/10.24054/afdh.v11i1.603

Fernández-Río, J., Calderón, A., Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, A., y Aznar, M. (2016). Modelos pedagógicos en educación física: consideraciones teórico-prácticas para docentes. Revista Española de Educación Física y Deportes, 413, 55-75. https://doi.org/10.55166/reefd.v0i413.425

Ferriz, R., González-Cutre, D., y Balaguer-Giménez, I. (2020). How do alternative sports foster motivation in physical education? A study based on Self-Determination Theory. Journal of Teaching in Physical Education, 39(3), 363–370. https://doi.org/10.1123/jtpe.2019-0061

Feu, S. (2008). ¿Son los juegos deportivos alternativos una posibilidad para favorecer la coeducación en las clases de Educación Física? Revista de Educación Física, 27(2), 31-47. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2878033

Fierro-Suero, S., Haro-Morillo, A., & García-Montilla, V. (2017). Los deportes alternativos en el ámbito educativo. e-Motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, (6), 40-48. https://doi.org/10.33776/remo.v0i6.2800

Högman, M., y Augustsson, J. (2023). Effects of modified sports programs on motor skills and self-perception among physically inactive children. Health Education Journal, 82(3), 263–275. https://doi.org/10.1177/00178969231163405

García-López, L. M., y Gutiérrez, D. (2016). Aprendiendo a enseñar deporte: Modelos de enseñanza comprensiva y educación deportiva. INDE.

González-Coto, V. A., Hernández-Beltrán, V., García-Espino, N., y Gamonales, J. M. (2022). Twincon: Deporte coeducativo e inclusivo. Logía, educación física y deporte: Revista Digital de Investigación en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 3(1), 28-39.

González-Víllora, S., Fernández-Río, J., Guijarro, E., y Sierra-Díaz, M. J. (2021). Modelos centrados en el juego para la iniciación comprensiva del deporte. Morata. Madrid.

Hastie, P. A., Langevin, F., y Wadsworth, D. (2011). Effects of Age and Experience on Physical Activity Accumulation During Kin-Ball. Research Quarterly for Exercise and Sport, 82(1), 140-144. https://doi.org/10.1080/02701367.2011.10599731

Hernández-Beltrán, V., Gámez-Calvo, L., y Gamonales, J. M. (2021). Unihoc como deporte alternativo en el ámbito educativo. e-Motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, (16), 105-120. https://doi.org/10.33776/remo.v0i16.5193

Herrera, L., Al-Lal, M., y Mohamed, L. (2020). Academic Achievement, Self-Concept, Personality and Emotional Intelligence in Primary Education. Analysis by Gender and Cultural Group. Frontiers in Psychology, 10, 3075. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.03075

Jiménez-Lozano, S., y González-Palomares, A. (2023). “ODS 5. Igualdad de género” y Educación Física: propuesta de intervención mediante los deportes alternativos. Retos, 49, 595–602. https://doi.org/10.47197/retos.v49.95791

Luis-de Cos, G., Arribas-Galarraga, S., Luis-de Cos, I., y Arruza, J. (2019). Competencia motriz, compro-miso y ansiedad de las chicas en Educación Física. Retos, 36, 231-238. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.64243

Menescardi, C., y Villarrasa-Sapiña, I. (2022). Alternative sports and their influence on the students’ motivation: An experience in Secondary Education. HUMAN REVIEW. International Humanities Review, 11(4), 1–9. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3844

Mollá, M. (2007). La influencia de las actividades Extraescolares en los Hábitos deportivos de los Escolares. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 7(27), 24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2380042

Ortega-Jiménez, R., y Chacón-Borrego, F. (2022). Propuesta de intervención de gamificación en educación física basada en el universo de Harry Potter. Sportis. Revista Técnico-Científica, 8(1), 1. https://doi.org/10.17979/sportis.2022.8.1.8738

Ortí-Ferreres, J. (2004). La animación deportiva, el juego y los deportes alternativos. INDE.

Poblete-Valderrama, F., Vera-Sagredo, A., y Urrutia-Medina, J. (2023). Rol del autoconcepto físico, motivación de logro y actitudes hacia la Educación Física en función del sexo. Retos, 48, 461–469. https://doi.org/10.47197/retos.v48.96398

Pombo-Menezes, R. (2021). Perspectiva de enseñanza-aprendizaje de principios y reglas de acción en deportes colectivos de invasión. Pensar En Movimiento. Revista de Ciencias Del Ejercicio y La Salud, 19(2), 10. https://doi.org/10.15517/pensarmov.v19i2.47898

Requena-López, Ó. (2008). Juegos alternativos en educación física: Flag football. Innovación y experiencias educativas, 4.

Robles-Rodríguez, A., y Robles-Rodríguez, J. (2021). La participación en las clases de educación física la ESO y Bachillerato. Un estudio sobre un deporte tradicional (Balonmano) y un deporte alterna-tivo (Tchoukball). Retos, 39, 78–83. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78129

Rodríguez, L., y Miraflores, E. (2018). Propuesta de igualdad de género en Educación Física: adaptacio-nes de las normas en fútbol. Retos, 33, 293-297. https://doi.org/10.47197/retos.v0i33.56480

Sánchez-Álvarez, I., Rodríguez-Menéndez, C., y García-Pérez, O. (2020). La educación física en educa-ción primaria: espacio de construcción de las masculinidades y feminidades. Retos, 38, 143-150. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74343

Skille, E. Å., y Waddington, I. (2006). Alternative sport programmes and social inclusion in Norway. European Physical Education Review, 12(3), 251–271. https://doi.org/10.1177/1356336X06069273

Suárez-Riera, A., y Fernández-Río, J. (2022). Enseñando nuevos deportes a través de la Enseñanza Comprensiva del Deporte: el caso del Pinfuvote. Revista Española de Educación Física y Deportes, 436(1). https://doi.org/10.55166/reefd.vi436(1).1026

Tercedor, P., Chillón, P., Delgado, M., Pérez, I. J., y Martín, M. (2005). El género como factor de variabilidad en las actitudes hacia la práctica de actividad físico-deportiva. Trabajo realizado en la ciudad de Granada (España). Estudio AVENA. Apunts: Educación Física y Deportes, 82, 19-25.

Utvić, N., Marković, L., Arsenijević, R., Aksović, N., Bjelica, B., Stojljković, S., et al. (2025). Enhancing Physical Fitness in Primary School Children Through Inclusive Sports Activities. Children, 12(6), 758. https://doi.org/10.3390/children12060758

Vilanova, A., y Soler, S. (2012). La coeducación en la educación física en el siglo XXI: Reflexiones y ac-ciones. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 40, 75-83.

World Medical Association [WMA] (2024). Declaration of Helsinki. Ethical Principles for Medical Re-search Involving Human Subjects. Available at. https://www.wma.net/what-we-do/medical-eth-ics/declaration-of-helsinki/