Climate task and future intention to continue the practice in paralympic athletes: moderating role of autonomous motivation
Main Article Content
DOI:
https://doi.org/10.17979/sportis.2025.11.2.11203Abstract
The objective of this study was to evaluate the moderating role of autonomous motivation in the relationship between the perception of the task-oriented climate promoted by the coach and the future intention to continue practicing among Paralympic athletes. A total of 183 Mexican Paralympians (M age = 21.2, SD = 5.40) from 9 different sports participated, completing an electronic version of a battery of psychological instruments for the different study variables adapted to the Paralympic context: the Empowering and Disempowering Motivational Climate Questionnaire created by the coach (EDMCQ-C), the Sport Motivation Scale (SMS-II), and the Future Desires to Practice Scale (INT-PAPA). The results of the moderated regression model with PROCESS indicated that autonomous motivation moderates the relationship between task climate and future intention to continue (B = 0.24, p < 0.001). Specifically, for high levels of autonomous motivation (values equal to or greater than 5.76, 71.03% of the sample), the relationship between task climate and future intention to continue practicing was positive and significant; while for low levels of autonomous motivation (values equal to or less than 3.80, 19.67% of the sample), the relationship between task climate and future intention to continue practicing was negative and significant. In conclusion, it is important to foster autonomous motivation to promote a positive relationship between the perception of the task-oriented climate created by the coach and the future intention to continue practicing among Paralympic athletes
Keywords:
Article Details
References
Ames, C. (1992). Classrooms Goals Structures and Student Motivation. Journal of Educational Psychology, 84(3), 261-271. https://doi.org/10.1037/0022-0663.84.3.261
Appleton, P. R., Ntoumanis, N., Quested, E., Viladrich, C., y Duda, J. L. (2016). Initial validation of the coach-created Empowering and Disempowering Motivational Climate Questionnaire (EDMCQ-C). Psychology of Sport and Exercise, 22, 53-65. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2015.05.008
Appleton, P. R., Viladrich, C., Quested, E., González-García, L., Papaioannou, A., Hall, H. K., Balaguer, I., Ramis, Y., Sarrazin, P., Heuzé, J-P., Ommundsen, Y., Wold, B., Samdal, O. y Duda, J. L. (2022) Measurement invariance of the empowering and disempowering motivational climate questionnaire-coach in youth sport. Frontiers in Psychology, 13:958444. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.958444
Bartholomew, K. J., Ntoumanis, N., Ryan, R. M., Bosch, J. A., y Thøgersen-Ntoumani, C. (2011). Self-determination the¬ory and diminished functioning: The role of interpersonal control and psychological need thwarting. Personality and Social Psychology Bulletin, 37(11), 1459-1473. https://doi. org/10.1177/0146167211413125
Balaguer, I., Castillo, I. y Duda, J. L. (2021). Creación de climas de empoderamiento. End T. García-Calvo, F. M. Leo y E. M. Cervelló, (Eds.) Dirección de Grupos Deportivos. Editorial Tirant Humanidades; pp. 447–469
Balaguer, I., Castillo, I., y Duda, J. L. (2007). Propiedades psicométricas de la Escala de Motivación Deportiva en deportistas españoles. Revista Mexicana de Psicología, 24(2), 197-207
Balaguer, I., Castillo, I., Duda, J. L., Quested, E., y Morales, V. (2011). Predictores socio-contextuales y motivacionales de la intención de continuar participando: Un análisis desde la SDT en danza. (Social-contextual and motivational predictors of intentions to continue participation: A test of SDT in dance). RICYDE. Revista Internacional de Ciencias Del Deporte, 7(24), 305–319. https://doi.org/10.5232/ricyde2011.02505
Balaguer, I., Atienza, F., Castillo, I., y Cruz, J. (2014). Promoviendo la actividad física de los adolescentes a través de experiencias positivas en el deporte. In E. Generelo, J. Zaragoza, y J. Clemente (Eds.), Promoción de la actividad física en la infancia y la adolescencia (pp. 181-196). Consejo Superior de Deportes.
Balaguer, I., Castillo, I., Ródenas, L., Fabra, P., y Duda, J. L. (2015). Los entrenadores como promotores de la cohesión del equipo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(1), 233–242
Barbosa-Luna, A. E., Tristán, J. L., Tomás, I., González, A., y López-Walle, J. M. (2017). Climas motivacionales, motivación autodeterminada, afectos y burnout en deportistas: enfoque multinivel. Acción Psicológica, 14(1), 105–117. https://doi.org/10.5944/ap.14.1.19266
Booth, T., Ainscow, M., Clark, C., Dyson, A., y Millward, A. (2018). Certificado de inclusión. In FUHEM (Ed.), Guía para la Educación Inclusiva Desarrollando el aprendizaje y la participación (3a edición, Vol. 1, Issue 6, p. 31). OEI. http://consultorahumanitas.cl/wp-content/uploads/2019/06/Guia-para-la-Educacion-Inclusiva.pdf
Brown, M. y Gordon, W. A. (1987). Impacto de la discapacidad en los patrones de actividad de los niños. Archivos de Medicina Física y Rehabilitación, 68(12), 828-832.
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión en México. (2018). Ley General para la Inclusión de las Personas con Discapacidad. Diario Oficial de La Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGIPD_120718.pdf
Castillo-Jiménez, N., López-Walle, J., y Balaguer, I. (2016). Capítulo 20.Climas empowering y dispowering, necesidades psicológicas básicas, motivación, bienestar y malestar en jóvenes futbolistas. [Universidad Autónoma de Nuevo León, San Nicolás de los Garza, Nuevo León]. http://eprints.uanl.mx/19018/
Castillo-Jiménez, N., López-Walle, J., Tomás, I., y Balaguer, I. (2017). Relación del clima empowering con la motivación autodeterminada a través de la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas. Revista de Psicología del Deporte, 26(3), 33-39.
Castillo-Jiménez, N., López-Walle, J. M., Tomás, I., Tristán, J., Duda, J. L. y Balaguer, I. (2022). Empowering and disempowering motivational climates, mediating psychological processes, and future intentions of sport participation. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 896. https://doi.org/10.3390/ijerph19020896
Chu, T. L. (2018). The Roles of Coaches, Peers, and Parents in High School Athletes’ Motivational Processes: A Mixed-Methods Study. University of North Texas. https://doi.org/10.1177/1747954119858458
Castillo-Jiménez, N. (2018). Climas empowering y disempowering, necesidades psicológicas, motivación, e intenciones futuras de participar en el fútbol (tesis doctoral), Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Repositorio Académico Digital UANL. http://eprints.uanl.mx/id/eprint/16021
Coimbra, D. R., Gomes, S. S., Oliveira, H. Z., Rezende, R, A., Castro, D., Miranda, R., y Bara Filho, M. G. (2013). Características motivacionais de atletas brasileiros. Motricidade, 9(4), 64-72.
Cordo-Cabal, L., Gómez-López, M., Granero-Gallegos, A., y Sánchez-Alcaraz, B. J. (2019). Relación del clima motivacional generado por el entrenador y las causas del éxito en jugadores de deportes de equipo. Influencia del género, la edad y la experiencia deportiva. Journal of Sport and Health Research, 11(2), 139–150.
Coronel Pérez, F. J., Castillo Jiménez, N., Tristán Rodríguez, J. L. y López-Walle, J. M. (2022). Climas motivacionales, procesos psicológicos mediadores y funcionamiento óptimo en deportistas. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (59), e1404. https://doi.org/10.31391/ S2007-7033(2022)0059-009
De Francisco, C., Parra-Plaza, F.J., y Vílchez, P.M. (2020). Basic Psychological Needs in Spanish Athletes: Validation of the “Basic Needs Satisfaction in Sport Scale”. Apunts. Educación Física y Deportes, 141, 11-20. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2020/3).141.02
Deci, E. y Ryan, R. (1985). Intrinsic motivation and self-determintion in human behavior. New York: Plenum Press.
Deci, E. L. y Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behaviour. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. https://doi.org/10.1207/s15327965pli1104_01
Duda, J. L., Appleton, P. R., Stebbings, J., y Balaguer, I. (2018). Towards more empowering and less disempowering environments in youth sport. En C. J. Knight, C. G. Harwood y D. Gould (eds.). Sport psychology for young athletes (pp. 81-93). https://doi.org/10.4324/9781315545202-8
Duda, J., y Balaguer, I. (2007). Coach-Created Motivational Climate. In In S. Jowette y D. Lavallee (Ed.), Social Psychology in Sport (pp. 117–130). Human Kinetics. https://doi.org/10.5040/9781492595878.ch-009
Fenton, S. A., Duda, J. L., Appleton, P. R., y Barrett, T. G. (2017). Empowering youth sport environments: Implications for daily moderate-to-vigorous physical activity and adiposity. Journal of Sport and Health Science, 6(4), 423–433. https://doi.org/10.1016/j.jshs.2016.03.006
Gutiérrez-García, P. (2018). Climas empowering y disempowering, motivación, diversión, aburrimiento y rendimiento deportivo en pitchers (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Nuevo León.
Gutiérrez-García, P., Castillo-Jiménez, N., Balaguer Sola, I., Tristán Rodríguez, J. L., y López-Walle, J. M. (2022). Validación del Cuestionario de Climas Motivacionales empowering y disempowering en jóvenes deportistas mexicanos. Revista Latinoamericana de Psicología, 54, 120-129. https://doi.org/10.14349/rlp.2022.v54.14
Gutiérrez-García, P., Herrera-Nevárez. M. A., Moueth-Cabrera, M. T., González-Fimbres, R. A., Ramírez-Siqueiros, M. G., y Castillo-Jiménez, N. (2023). Empoderamiento y desempoderamiento, satisfacción, frustración, motivación e intención futura de práctica en paralímpicos. Diferencias demográficas. Retos, 49, 532-541. https://doi.org/10.47197/retos.v49.97485
Gutiérrez-García, P., López-Walle, J. M., Tomás, I., Tristán, J., y Balaguer, I. (2019). Relación entre clima empowering y diversión en pitchers de béisbol: el papel moderador de la motivación autónoma. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(1), 166-177. https://doi.org/10.6018/cpd.353081
Hancox, J. E., Quested, E., Ntoumanis, N., y Duda, J. L. (2017). Teacher-created social environment, basic psychological needs, and dancers’ affective states during class: A diary study. Personality and Individual Differences, 115, 137– 143. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.03.033
Hayes, A., & Coutts, J. (2020). Use Omega Rather than Cronbach’s Alpha for Estimating Reliability. But…. Communication Methods and Measures, 14(1), 1–24. https://doi.org/10.1080/19312458.2020.1718629
Hayes, A. F. (2013). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. New York, NY, US: The Guilford Press.
Hernández-Mederos, M. A. (2021). Climas empowering y disempow¬ering generados por entrenadores y padres y su relación con la motivación y el agotamiento emocional y físico en jóvenes deportistas (Doctoral dissertation), Universidad Autónoma de Nuevo León. http://eprints.uanl.mx/id/eprint/22862
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. (6ta ed.). México, D. F.: McGraw-Hill.
Hu, L. y Bentler, PM (1999). Criterios de corte para índices de ajuste en el análisis de estructura de covarianza: criterios convencionales versus nuevas alternativas. Modelado de ecuaciones estructurales: una revista multidisciplinaria, 6 (1), 1–55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
López-Walle, J., Balaguer, I., Castillo, I., y Tristán, J. (2011). Clima motivacional percibido, motivación autodeterminada y autoestima en jóvenes deportistas mexicanos. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 209–222.
López-Walle, J., Tristán, J., Flores, M., Pérez, M., Atienza, F., y Balaguer, I. (2018). Perceived coach empowering climate and burnout: The moderator role of athletes autonomous motivation. En M. Murphy, C. Boreham, G. De Vito, y E. Tsolakidis (Eds.), Book of Abstracts of the 23rd Annual Congress of the European College of Sport Science (p. 266). Alemania: SportTools.
Marcinko, I. (2015). The Moderating Role of Autonomous Motivation on the Relationship between Subjective Well-Being and Physical Health. PLoS ONE 10(5), 1-17. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0126
Mosqueda Ortiz, S. (2022). Climas motivacionales, necesidades psicológicas, motivación, cohesión e intenciones futuras de práctica en jóvenes deportistas estudiantiles (Doctoral dissertation), Universidad Autónoma de Nuevo León.
Mosqueda, S., Ródenas-Cuenca, L., Balaguer, I., Salcido, Y., y López-Walle, J. (2022). Diferencias demográficas de climas motivacionales, necesidades psicológicas básicas y cohesión en jóvenes. Retos, 43, 613-622. https://doi.org/10.47197/retos. v43i0.88608
Mosqueda, S., López-Walle, J. M., Gutiérrez-García, P., García-Verazaluce, J., y Tristán, J. (2019). Autonomous Motivation as a Mediator Between an Empowering Climate and Enjoyment in Male Volleyball Players. Sports, 7(6), 153-160. https://doi.org/10.3390/sports7060153
Nicholls, J. G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Harvard University Press.
Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.) New York: McGraw-Hill.
Organización de Naciones Unidas, O. (2022). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. 2007. https://mexico.un.org/es
Pelletier, L. G., Rocchi, M. A., Vallerand, R. J., Deci, E. L., y Ryan, R. M. (2013). Validation of the revised sport motivation scale (SMS-II). Psychology of Sport and Exercise, 14(3), 329–341. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2012.12.002
Pelletier, L. G., y Sarrazin, P. (2007). Measurement issues in self-determination theory and sport. En M. S. Hagger y N. L. D. Chatzisarantis (Eds.), Intrinsic Motivation and Self-determination in Exercise and Sport (pp. 143-152). Champaign, IL, US: Human Kinetics.
Pineda-Espejel, H., López, I., Guimaraes, A., Martínez, S., Morquecho-Sánchez, R., Morales-Sánchez, V., y Dantas, E. (2019). Psychometric Properties of a Spanish Version of the Basic Needs Satisfaction in Sports Scale. Frontiers in Psychology, 10(December), 1–9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02816
Pineda-Espejel, H. A., Alarcòn, E., López-Ruiz, Z., Trejo, M., y Chávez, C. (2016). Propiedades psicométricas de la Escala de Motivación en el Deporte revisada (SMSII) adaptada al español hablado en México. RICYDE: Revista Internacional de Ciencias Del Deporte, 44(12), 107–120. https://doi.org/10.5232/ricyde2016.04402
Quested, E., Ntoumanis, N., Viladrich, C., Haug, E., Ommundsen, Y., Van Hoye, A., Mercé, J., K. Hall, H., Zourbanos, N., y Duda, J. L. (2013). Intentions to drop-out of youth soccer: A test of the basic needs theory among European youth from five coun¬tries. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 11(4), 395–407. https://doi.org/10.1080/1612197X.2013.830431
Ramírez, J., López-Walle, J., Tristán, J., Tomás, I., Duda, J., y Balaguer, I. (2020). Percepción del clima disempowering generado por el entrenador, frustración de las necesidades psicológicas básicas e intenciones de abandono de la práctica deportiva en jóvenes deportistas mexicanos. In Libro de Resumenes de Actas del III Congreso Internacional Sobre Fútbol, Fútbol Sala y Psicología; Arce, C., Rico, J., Hermida, O., de Francisco, C., Torrado, J., Tomé, D., Ponte, D., Eds.; Universidad de Santiago de Compostela: Santiago, Spain, pp. 73–74.
Raykov, T. (2001). Estimation of congeneric scale reliability using covariance structure analysis with nonlinear constraints. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 54, 315-323. http://dx.doi.org/10.1348/000711001159582
Reigal, R.E., Crespillo, M., Morillo, J.P., y Hernández-Mendo, A. (2018). Apoyo a la autonomía, clima motivacional percibido y perfil psicológico deportivo en jugadores de balonmano playa. Cuadernos de Psicología del Deporte, 18(3), 102-111
Ródenas, L. T. (2015). Clima motivacional, motivación y cohesión: un estudio en el fútbol base (Tesis doctoral). Universidad de Valencia, España.
Ryan, R. M., y Deci, E. L. (2017). Self-determination theory. Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. The Guilford Press. https://doi.org/10.7202/1041847ar
Tarqui-Silva, L., Sánchez-Salinas, M., y Garcés-Mosquera, J. (2022). El deporte adaptado, inclusivo y paralímpico: una ruptura de estereotipos discriminatorios contra la diversidad funcional. Revista Innova Educación, 5(1), 120–130. https://doi.org/10.35622/j.rie.2023.05.008
Vergara-Torres, A., Pérez-García, J.A., López-Walle, J., Medina-Villanueva, M., y Tristán, J. (2020). Presentación de las tareas por el entrenador y motivación de los deportistas para continuar el deporte. In Libro de Resumenes de Actas del III Congreso Internacional sobre Fútbol, Fútbol Sala y Psicología; Arce, C., Rico, J., Hermida, O., de Francisco, C., Torrado, J., Tomé, D., Ponte, D., Eds.; Universidad de Santiago de Compostela: Santiago, Spain, pp. 109–110.
UNICEF-ONU-UNESCO. (2004). Deporte. recreación y juego. Unicef

