Main Article Content

  • Pablo Coca Jiménez
  • Sofía Marín-Cepeda
Pablo Coca Jiménez
Spain
https://orcid.org/0000-0002-4639-8937
Sofía Marín-Cepeda
Spain
https://orcid.org/0000-0003-0383-0408
Vol. 2 No. 1 (2023): , Articles, pages 28 - 36
DOI: https://doi.org/10.17979/ijaber.2023.2.1.10209
Submitted: Dec 27, 2023 Accepted: Dec 27, 2023 Published: Dec 27, 2023
How to Cite

Abstract

There is a striking contradiction between the degree of consumption and production of images in the younger generations and the disconnection they show with their visual culture. For this reason, we consider it appropriate to offer quality learning situations to students in the education grades, which make possible a greater and better formation around their visual culture. With the aim of insisting on this need and improving the training of future teachers of infant and primary education, we generated the UVaMusEA teaching innovation project at the University of Valladolid.


We present a summary of its approaches, structure and work methodology, developed in specific projects through a multidisciplinary team, projects aimed at improving and enhancing the relationship between university classrooms and museums. We then delve into one of the specific projects developed during the 2021/2022 academic year and conclude by assessing the achievements and identifying the shortcomings that define the lines to be followed in future editions of the project.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Aguirre, I. (2005). Teorías y prácticas en educación artística. Ensayo para una

revisión pragmatista de la experiencia estética en educación (2ª Ed.).

Octaedro-UPNA.

Duncum, P. (2015). Transforming Art Education into Visual Culture Education Through

Rhizomatic Structures. Anadolu Journal Of Educational Sciences International, 5(3),

-64. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/17610

Duncum, P. (2017). A Critical Review of the Postmodern Implosion of Fine Art and

Popular Visual Culture in Art Classrooms. En G. Barton y M. Baguley (Eds). The

Palgrave Handbook of Global Arts Education (pp. 533-545). Palgrave Macmillan.

Fróis, J. P. (2009). Dialog on visual culture and education for the XXI century: an

interview with Professor Paul Duncum. Interact: Revista Online de Arte, Cultura e

Tecnología, 16, 1-9. https://repositorio.ul.pt/handle/10451/2337

Hernández, F. (2010). Educación y cultura visual. Octaedro.

Instituto Nacional de Estadística (2021). Encuesta sobre equipamiento y uso de

tecnologías de información y comunicación en los hogares. https://ine.es/prensa/

tich_2023.pdf

López Fernández-Cao, M., Caeiro Rodríguez, M., Álvarez Rodríguez, D., Fontal

Merillas, O. y Marfil Carmona, R. (Eds.) (2022). Libro Blanco. Especialidad en los

Grados de Magisterio y Centros Educativos en Educación Artística, Plástica, Visual

y Audiovisual. https://bit.ly/3MZblO5

Marfil Carmona, R. y Álvarez Rodríguez, M. D. (2018). El software creativo en la

educación artística: Reflexiones y posibilidades en torno a The next Rembrandt.

Communiars. Revista de Imagen, Artes y Educación Crítica y Social, 1, 21-28.

https://dx.doi.org/10.12795/Communiars.2018.i01.02

Melgar, M.F., Elisondo, R., Gisel, M. y Lisa, E. (2022). Jóvenes y museos. Estudio de

percepciones sobre experiencias educativas. Revista Praxis Educativa, 26(3), 1-18.

https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260311

Mirzoeff, N. (2016). Cómo ver el mundo: una nueva introducción a la cultura visual.

Paidós.

Murciano-Hueso, A., Gutiérrez-Pérez, B. M., Martín-Lucas, J. y Huete, A. (2022).

Juventud onlife. Estudio sobre el perfil de uso y comportamiento de los jóvenes a

través de las pantallas. RELIEVE, 28(2), 1. https://revistaseug.ugr.es/index.php/

RELIEVE/article/view/26158/24740

Palacios, J., Gehrig, R. y Roder, J. (2020). Viviendo en una burbuja: pasos

tentativos para una antropología de la adicción a las nuevas tecnologías. Revista

de Antropología Iberoamericana, 15(3), 531-555. https://aries.aibr.org/storage/

antropologia/netesp/numeros/1503/150306.pdf

Santacana, J., Martínez, T., Llonch, N. y López, V. (2016). ¿Qué opinan los

adolescentes sobre los museos y la didáctica? Revista Didáctica de las Ciencias

Experimentales y Sociales, 31(2), 23-38. https://diposit.ub.edu/dspace/

bitstream/2445/155826/1/667473.pdf