Artistic-educational experiences amoung university and museum
Main Article Content
Abstract
There is a striking contradiction between the degree of consumption and production of images in the younger generations and the disconnection they show with their visual culture. For this reason, we consider it appropriate to offer quality learning situations to students in the education grades, which make possible a greater and better formation around their visual culture. With the aim of insisting on this need and improving the training of future teachers of infant and primary education, we generated the UVaMusEA teaching innovation project at the University of Valladolid.
We present a summary of its approaches, structure and work methodology, developed in specific projects through a multidisciplinary team, projects aimed at improving and enhancing the relationship between university classrooms and museums. We then delve into one of the specific projects developed during the 2021/2022 academic year and conclude by assessing the achievements and identifying the shortcomings that define the lines to be followed in future editions of the project.
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Aguirre, I. (2005). Teorías y prácticas en educación artística. Ensayo para una
revisión pragmatista de la experiencia estética en educación (2ª Ed.).
Octaedro-UPNA.
Duncum, P. (2015). Transforming Art Education into Visual Culture Education Through
Rhizomatic Structures. Anadolu Journal Of Educational Sciences International, 5(3),
-64. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/17610
Duncum, P. (2017). A Critical Review of the Postmodern Implosion of Fine Art and
Popular Visual Culture in Art Classrooms. En G. Barton y M. Baguley (Eds). The
Palgrave Handbook of Global Arts Education (pp. 533-545). Palgrave Macmillan.
Fróis, J. P. (2009). Dialog on visual culture and education for the XXI century: an
interview with Professor Paul Duncum. Interact: Revista Online de Arte, Cultura e
Tecnología, 16, 1-9. https://repositorio.ul.pt/handle/10451/2337
Hernández, F. (2010). Educación y cultura visual. Octaedro.
Instituto Nacional de Estadística (2021). Encuesta sobre equipamiento y uso de
tecnologías de información y comunicación en los hogares. https://ine.es/prensa/
tich_2023.pdf
López Fernández-Cao, M., Caeiro Rodríguez, M., Álvarez Rodríguez, D., Fontal
Merillas, O. y Marfil Carmona, R. (Eds.) (2022). Libro Blanco. Especialidad en los
Grados de Magisterio y Centros Educativos en Educación Artística, Plástica, Visual
y Audiovisual. https://bit.ly/3MZblO5
Marfil Carmona, R. y Álvarez Rodríguez, M. D. (2018). El software creativo en la
educación artística: Reflexiones y posibilidades en torno a The next Rembrandt.
Communiars. Revista de Imagen, Artes y Educación Crítica y Social, 1, 21-28.
https://dx.doi.org/10.12795/Communiars.2018.i01.02
Melgar, M.F., Elisondo, R., Gisel, M. y Lisa, E. (2022). Jóvenes y museos. Estudio de
percepciones sobre experiencias educativas. Revista Praxis Educativa, 26(3), 1-18.
https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260311
Mirzoeff, N. (2016). Cómo ver el mundo: una nueva introducción a la cultura visual.
Paidós.
Murciano-Hueso, A., Gutiérrez-Pérez, B. M., Martín-Lucas, J. y Huete, A. (2022).
Juventud onlife. Estudio sobre el perfil de uso y comportamiento de los jóvenes a
través de las pantallas. RELIEVE, 28(2), 1. https://revistaseug.ugr.es/index.php/
RELIEVE/article/view/26158/24740
Palacios, J., Gehrig, R. y Roder, J. (2020). Viviendo en una burbuja: pasos
tentativos para una antropología de la adicción a las nuevas tecnologías. Revista
de Antropología Iberoamericana, 15(3), 531-555. https://aries.aibr.org/storage/
antropologia/netesp/numeros/1503/150306.pdf
Santacana, J., Martínez, T., Llonch, N. y López, V. (2016). ¿Qué opinan los
adolescentes sobre los museos y la didáctica? Revista Didáctica de las Ciencias
Experimentales y Sociales, 31(2), 23-38. https://diposit.ub.edu/dspace/
bitstream/2445/155826/1/667473.pdf