The digital competencies of the future physical education professional: a comparative study Ecuador - Mexico
Main Article Content
DOI:
https://doi.org/10.17979/sportis.2025.11.3.11896Abstract
Digital competence in the teaching field makes it possible to offer quality education and contribute to the digital transformation of communities. This descriptive article with a quantitative approach aims to know the digital competencies of higher level students of careers related to the pedagogy of physical activity and sport, and physical education. In the study, a population of 1229 university students (n= 936, 76.2% from Ecuador and n= 293, 23.8% from Mexico) with a mean age of 22.38 ± 4.07 were consulted. The instrument used to collect the information was the questionnaire for the study of Digital Competence in Higher Education Students (CDAES). The questionnaire integrated 6 dimensions and a total of 44 items with a Likert-type response scale. The descriptive and correlational analysis of the data was performed in the IBM SPSS (v. 28), Javi and JASP 0.17.2 software. Among the main findings, the digital competencies with the highest scores in the students are ICT functioning and concepts (M=7.29 ± 1.62) and research and information management (M=7.29 ± 1.62), in terms of correlations between dimensions the association is medium-high. In conclusion, the findings on digital competencies in students of physical activity pedagogy, sports and physical education in Ecuador and Mexico reveal a complex panorama, they have fundamental digital competencies in the functioning and concepts of ICTs, and wide discrepancies between operational skills and higher critical competencies.
Keywords:
Article Details
References
Bernate, J., & Fonseca, I. (2023). Competencias digitales en profesores de Licenciatura de Educación Física (Digital skills in teachers of Physical Education Degree). Retos, 49, 252–259. https://doi.org/10.47197/retos.v49.96866
Bernate, J., Fonseca, I., Guataquira, A., & Perilla, A. (2021). Competencias Digitales en estudiantes de Licenciatura en Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (41), 309-318. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.85852
Betancourt, M., Bernate, J., Fonseca, I., & Rodríguez, L. (2020). Revisión documental de estrategias pedagógicas utilizadas en el área de la educación física, para fortalecer las competencias ciudadanas. Retos, 38(38), 845-851. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74918
Cabrero, J y Martínez, A. (2019). Las TIC y la formación inicial de los docentes.: Modelos y competencias digitales. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 23(3),22. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421
Castaño, C. (2008). La segunda Brecha Digital. Cátedra
Castells, M. (2024). La sociedad digital. Alianza Editorial.
Castro Pantoja, E. A., Sandoval Gordón, A. P., Loaiza Dávila, L. E., & Sánchez Cañizares, C. M. (2023). Competencias digitales docentes y estrategias de aprendizaje en la formación del profesional de educación física. ConcienciaDigital, 6(1.4), 1031-1045. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v6i1.4.2048
Cisneros-Barahona, A., Marqués Molías, L., Samaniego Erazo, N., Fassler, M. U., Castro-Ortiz, W., & Rosas-Chávez, P. (2022). Competencia digital del profesorado universitario. Una panorámica del estado de la cuestión. Human Review, 13(2). DOI: https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4355
Cobos-Velasco, J., Jaramillo-Naranjo, L., & Vinueza-Vinueza, S. (2019). Las competencias digitales en docentes y futuros profesionales de la Universidad Central del Ecuador. Revista Cátedra. 2(1),76-97. https://doi.org/10.29166/catedra.v2i1.1560
Díaz-Barahona, J., Molina-García, J., & Monfort-Pañego, M. (2019). Estudio de las actitudes y el interés de los docentes de primaria de educación física por las TIC en la Comunidad Valenciana. Retos, 35, 267–272. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.63355
Fernández Zalazar, D. C., Jofre, C. M., Fiotti, J. & Odeon, L. (2019). Proceso de definición de las competencias digitales para su evaluación en la educación superior en estudiantes de la carrera de psicología [XI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXVI Jornadas de Investigación]. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-111/976
García Martínez, S., Sánchez Blanco, P., & Ferriz Valero, A. (2021). Metodologías cooperativas versus competitivas: efectos sobre la motivación en alumnado de EF. Retos, (39), 65-70. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78279
Garduño Durán, J. (2024). El Modelo de Enseñanza Personalizada; una alternativa para la iniciación deportiva. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 3(9) https://doi.org/10.46377/dilemas.v11i3.4100
Garzón, E., Martínez, T. S., Ortega, J. L., Marín, J. & Gómez, G. (2020). Teacher training in Lifelong Learning—the importance of digital competence in the encouragement of teaching innovation. Sustainability, 12(7), 2852. https://doi.org/10.3390/su12072852
Guillén-Gámez, F. D., & Perrino-Peña, M. (2020). Análisis Univariante de la Competencia Digital en Educación Física: un estudio empírico (Univariate Analysis of Digital Competence in Physical Education: an empirical study). Retos, 37, 326–332. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.72052
Gutiérrez-Castillo, J-J., Cabero-Almenara, J., y Estrada-Vidal, L. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Revista Espacios, 38(10), 16-37. https://www.revistaespacios.com/a17v38n10/a17v38n10p16.pdf
López Belmonte, J., Pozo Sánchez, S., Morales Cevallos, M. B., & López Meneses, E. (2019). Competencia digital de futuros docentes para efectuar un proceso de enseñanza y aprendizaje mediante realidad virtual. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (67), 1-15. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.67.1327
Mejía-Corredor. C., Ortega-Ferreira, S., Maldonado-Currea, A., & Silva-Monsalve, A. (2023). Adaptación del cuestionario para el estudio de la competencia digital de estudiantes de educación superior (CDAES) a la población colombiana [Adapting the questionnaire for the study of digital competence of students in higher education (CDAES) to the Colombian population]. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 68, 43-85. https://doi.org/10.12795/pixelbit.98765
Pascual, M. A., Ortega-Carrillo, J. A., Pérez-Ferra, M., & Fombona, J. (2019). Competencias Digitales en los Estudiantes del Grado de Maestro de Educación Primaria. El caso de tres Universidades Españolas. Formación universitaria, 12(6), 141- 150. https://dx.doi.org/10.4067/S0718- 50062019000600141
Pegalajar-Palomino, M. C. & Rodríguez-Torres, Á. F. (2023). Digital literacy in university students of education degrees in Ecuador. Frontiers in Education, 8, 1-12. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1299059
Perea Rodríguez, R. L., & Abello Avila, C. M. (2022). Competencias digitales en estudiantes y docentes universitarios del área de la educación física y el deporte (Digital competences in university students and teachers in the area of Physical Education and Sports). Retos, 43, 1065–1072. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.86401
Revelo, J. E., Lozano, E. V., & Romo, P. B. (2019). La competencia digital docente y su impacto en el proceso de enseñanza–aprendizaje de la matemática. Espirales Revista Multidisciplinaria de investigación, 3(28), 156-175. https://doi.org/10.31876/er.v3i28.630
Rodríguez Torres, Á., Cargua García, A., Cargua García, N., y Garcís Angulo, J. (2023). Competencias Digitales de los Estudiantes de la Carrera de Pedagogía de la Actividad Física y Deporte: Caso Ecuatoriano. En A. Morales, A. Vargas, J., J. Martínez-Iglesias y C. Gallardo (Coords.). Innovación y Transferencias de Conocimientos. (pp. 81-96). Dynkinson, S.L.
Rodríguez-Torres, Á.-F., Garduño-Durán, J., Carbajal-García, S.-E., & Marín-Marín, J.-A. (2024). Assessment of the perceived mastery of interdisciplinary competences of students in education degree programmes. Education Sciences, 14(2), 1-12. https://doi.org/10.3390/educsci14020144
Rodríguez, A. J. (2021). Competencias digitales docentes y su estado en el contexto virtual. Revista peruana de investigación e innovación educativa, 1(2), e21038-e21038. https://dx.doi.org/10.15381/rpiiedu.v1i2.21038
Rodríguez, Á. F., Medina, M. A., Tapia, D. A., y Rodríguez, J. C. (2022). Formación docente en el proceso de cambio e innovación en la educación. Revista Venezolana de Gerencia, 27(Especial 8), 1420-1434. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.8.43
Rodríguez, R. L. P., & Avila, C. M. A. (2022). Competencias digitales en estudiantes y docentes universitarios del área de la educación física y el deporte. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (43), 1065-1072. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.86401
Selwyn, N. (2004). Reconsiderando las concepciones políticas y populares de la brecha digital. New media & society, 6 (3), 341-362. https://doi.org/10.1177/1461444804042519
Vasquez, A. E., Chuquisengo, E., Valencia, E., & Santos, P. A. (2024). Validación del cuestionario para el estudio de la competencia digital de los estudiantes de educación superior (CDAES) en la comunidad peruana. Revista Espacios, 45(6), 128-143. https://doi.org/10.48082/espacios-a24v45n06p11

