Selfie recreation Educational Strategies for creative reflection and the symbolic reconstruction of identity
Main Article Content
DOI:
https://doi.org/10.17979/ijaber.2021.1.1.7598Abstract
This article focuses on contemporary photography teaching through conceptual reflection and photographic creation. The dominant theme of this research is social media, which is filled with self-representing and intimacy lead images. This is an art education research based in the artistic actions of a group of students who - through words and images – reflect on the purposes of social media and its influence in contemporary artistic practices such as privacy exposure, photographic narration and the projection of identity through photography.
Keywords:
Article Details
References
Abaker Baptista, M. B. (2014). Fotografiar para contar otra historia: Una experiencia de formarse en grupo mediante procesos de indagación. En Marín Viadel, R., Roldán, J. y Mena de Torres, J. (eds.). (Re)Presentaciones, miradas y reflejos en Investigación basada en Artes e Investigación Artística [(Re)Presentations, glances and reflections in Arts based Research and Artistic Research] (pp. 113-125). Granada: Universidad de Granada.
Aguilar–Nuevo, R. y Lara–Barranco, P. (2011). Simulación en arte contemporáneo: creando identidades en la era de las pantallas. Laboratorio de arte 23, 523-536.
Alonso, J. (13 de junio de 2013). Joan Fontcuberta. La Postfotografía. Creadores. RTVE. Recuperado de http://www.rtve.es/alacarta/videos/creadores/aventura-del-saber-joan-fontcuberta-postfotografia/1870690/
Ayerbe, N. y Cuenca, J. (2019). El selfie como performance de la identidad. Explorando la performatividad de la auto-imagen desde el arte de acción. Papeles del CEIC, 213(2019/2), 1-16.
Baigorri-Ballarín, L. (2019). Identidades robadas. Arte, apropiación y extimidad en la vida online. Arte, Individuo y Sociedad 31(3), 605-624.
Broullón-Lozano, M. (2015). Por una semiótica del selfie en la cultura visual digital. Fotocinema. Revista científica de Cine y fotografía, 11, 215-234.
Canga Sosa, M. (2015). Introducción al fenómeno del selfie: valoración y perspectivas de análisis. Fotocinema. Revista científica de Cine y fotografía, 10, 383-405.
Marín Viadel, R. y Roldán, J. (2014). 4 Instrumentos cuantitativos y 3 instrumentos cualitativos en Investigación Educativa basada en las Artes visuales. En Marín Viadel, R., Roldán, J. y Pérez Martín, F. (eds.). Estrategias, técnicas e instrumentos en Investigación basada en Artes e Investigación Artística [Strategies, techniques and instruments in Arts based Research and Artistic Research] (pp. 71-114). Granada: Universidad de Granada.
Martín Prada, J. (2015). Prácticas artísticas e Internet en la época de las redes sociales. Madrid: Akal.
Mesías Lema, J. M. (2019) Educación Artística Sensible. Cartografía contemporánea para arteeducadores. Barcelona: Graó.
Saavedra Vásquez, V. (2017). Selfie como medio de comunicación del siglo XXI. Letras 88(127), 197-206.
Sontag, S. (2009). Sobre la fotografía. Barcelona: DeBolsillo.

