Main Article Content

María Begoña Paz García
Spain
https://orcid.org/0000-0001-9206-2054
África Marínez Barreiro
Universidade de Vigo
Spain
https://orcid.org/0009-0008-6627-3155
Diego Germade Castelo
Spain
https://orcid.org/0009-0005-2433-8609
Vol. 2 No. 1 (2023): , Articles, pages 14 - 27
DOI: https://doi.org/10.17979/ijaber.2023.2.1.10139
Submitted: Dec 7, 2023 Accepted: Dec 27, 2023 Published: Dec 27, 2023
How to Cite

Abstract

‘O Museo en Camiño’ is a research project focused on how a museum can connect a sociocultural event, the Way of Saint James, with the Museum of Pontevedra. It is aimed at disseminating the Galician heritage and environmental values to both children and families living in the rural areas surrounding the Portuguese Way. This is a two-year action-research project which allows us to analyse teaching practice and situations, and propose follow-up actions accordingly. In the first stage, the portable museum, made up of 12 miniatures of pieces kept in the museum, works as a didactic resource including plastic arts, interactive and playful activities. This device is then turned into a scenographic element, an interdisciplinary and travelling theatre that can be taken to different schools. Once the project is completed, two exhibitions, which work as attractive educational tools for visitors, will be organised.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Amengual, I., Boj, C., Camnitzer, L., Campos, J., Hoff, M., Pérez-Fonto, J.L.,

Pérez-Barreiro, G. & Salnova, M. (2022). Comisariado pedagógico. Catarata

Acaso, M., Mejías, C. (2017). Art Thinking. PAIDÓS Educación.

Álvarez, E. L. B., & Delgado, L. S. U. (2021). Pensamiento creativo: un estudio

desde las artes plásticas. Revista Unimar, 39(2), 171-184.

Berger, J. (2018). Modos de ver. Gustavo Gili.

Didi-Huberman, G. (2011). La exposición como máquina de guerra: keywords.

Minerva: Revista del Círculo de Bellas Artes, (16), 24-28. https://cbamadrid.es/

revistaminerva/articulo.php?id=449

Duchamp, M. (1978). Escritos. Duchamp du Signe. Gustavo Gili.

Efland, D., Freedman K. & Stuhr, P. (2003). La educación en el arte posmoderno.

Paidós.

García, B. (2019). Cómo hacer una exposición. La Aventura de Aprender. Ministerio

de Educación y Formación Profesional. https://laaventuradeaprender.intef.es/

proyectos_colab/como-hacer-una-exposicion/

García Blanco, Á. (2009). La exposición, un medio de comunicación. Akal.

Hernández Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas

para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26, 85-118.

https://revistas.um.es/educatio/article/view/46641

Herrera, J. L. (2000). Exposiciones: cómo mostrar los contenidos. Fondos

bibliográficos y artísticos.

Hooper-Greenhill, E. (1998). Los museos y sus visitantes. Trea

Jiménez, J. (2002). Teoría del arte. Tecnos.

López, E. (2006). Poder, tradición e historia del arte: Apariencia desnuda. La obra

de Marcel Duchamp. Anales de Historia del Arte, N (XVI), pp. 315-338.

Marín-Viadel, R.; Roldán, J. (2019). A/r/tografía e Investigación Educativa Basada

en Artes Visuales en el panorama de las metodologías de investigación en Educación

Artística. Arte, Individuo y Sociedad 31(4), 881-895. https://revistas.ucm.es/index.

php/ARIS/article/view/63409/4564456551730

Monteagudo, E., & Muñoz, E.M. (2017). Concepto y objeto. La caja de artista

como recurso interdisciplinar en educación primaria. Educatio Siglo XXI, 35(2 Jul-Oct),

-364.https://doi.org/10.6018/j/298641

Munari, B. (2018). Fantasía. Gustavo Gili.

Munarraiz, B. (1992). Metodología educativa I. Xornadas de Metodoloxía

de Investigación Educativa (A Coruña, 23-24 abril 1991), coordinadores Eduardo

Abalde Paz, Jesús Miguel Muñoz Cantero. A Coruña: Universidade da Coruña, Servizo

de Publicacións, 1992, 101-116. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/8536

Padró, C. (2003). La museología crítica como una forma de reflexionar

sobre los museos como zonas de. conflicto e intercambio. En Almazán Tomás, V. D.

y Lorente Lorente, J.P. (Ed.), Museología crítica y arte contemporáneo

(pp. 51-70). Prensas universitarias de Zaragoza.

Prats, J., & Santacana, J. (2011). Trabajar con fuentes materiales en la enseñanza

de la Historia. Geografía e Historia. Investigación, innovación y buenas prácticas, 11-38.

Rajal, C. (2018). Museos portátiles. Una experiencia desde la Educación Artística

no formal para deconstruir la Historia del Arte y repensar el museo: Mediación crítica

en Arte y Cultura Visual. Pulso. Revista de educación, (41), 49-67.

Sagüés, C. V. (1997). La difusión cultural en el museo: servicios destinados al gran

público. [Tesis Doctoral]. Universidad de Navarra.

Tartás Ruiz, C. y Guridi Garcia, R. (2013). Cartografías de la memoria. Aby Warburg

y el Atlas Mnemosyne. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, 18(21), pp. 226–235.

https://doi.org/10.4995/ega.2013.1536

Taylor, S.& J., Bogdan, R. (1986) Introducción a los métodos cualitativos

de investigación: la búsqueda de significados. Paidós.

UNESCO (2006). Hoja de ruta para la Educación Artística. Conferencia Mundial

sobre la Educación Artística: construir capacidades creativas para el siglo XXI Lisboa,

-9 marzo de 2006. Lisboa. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000384200_

spa?posInSet=1&queryId=N-EXPLORE-c33c0663-c39b-41a4-8405-e58c97919888

Vega, S. T. (2022). Laboratorios de mediación: Espacios participativos en el moma

-1972. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento

Crítico, (15), 131-145.

Zavala, L. (2012). Antimanual del museólogo. Hacia una museología de la vida

cotidiana. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia – INAH y UAM. https://

www.researchgate.net/publication/261566053_ANTIMANUAL_DEL_MUSEOLOGO_

Hacia_una_museologia_de_la_vida_cotidiana