Analysis of initial training in addiction for university students of Social Education in Spain
Main Article Content
DOI:
https://doi.org/10.17979/reipe.2025.12.2.12103Abstract
In an era in which the digital world is part of everyday life, behavioural addictions are on the rise and access to potentially addictive activities or substances is easier. In this context, it is essential to train social educators so that they can work in this field, which could form part of their future work. The aim of this research is to provide a detailed overview of the initial training on addiction received by students studying for a degree in Social Education at Spanish public universities. To this end, a content analysis of the curricula and teaching guides has been carried out to identify the subjects that address addiction. The results show that, of the 33 university campuses that offer the Degree in Social Education, only 16 include specific subjects on this topic, which are mainly optional. In these subjects, the study of drug addiction prevails over other addictions and, in some of them, the functions of the social educator in this field are not introduced. The content, references and area of knowledge responsible for teaching these subjects are largely based on the field of psychology. The opportunity to take advantage of the reformulation of the curricula to orientate initial training in addictions towards new emerging challenges from a perspective also focused on social education is highlighted.
Keywords:
Funding source:
Downloads
Article Details
References
ANECA (2005). Libro Blanco del Título de Grado en Pedagogía y Educación Social. https://www.aneca.es/libros-blancos-verifica
APUD, Ismael; & ROMANÍ, Oriol (2016). La encrucijada de la adicción. Distintos modelos en el estudio de la drogodependencia. Health and Addictions/Salud y Drogas, 16(2), 115-126. https://doi.org/10.21134/haaj.v16i2.267
BAS-PEÑA, Encarna (2014a). Educación Social y formación en drogodependencias. Health and Addictions/Salud y Drogas, 14(1), 71-83. https://doi.org/10.21134/haaj.v14i1.215
BAS-PEÑA, Encarna (2014b). Políticas sociales y drogodependencias: La formación universitaria de educadores y educadoras sociales. Revista Temas em Educação, 23(2), 17-39. https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/20089
BECOÑA, Elisardo (2021). Evolución del consumo. Adicción y drogas en España: 1975-2020. Proyecto Hombre, 103, 6-11. https://proyectohombre.es/articulos/elisardo-becona-evolucion-consumo-drogas-adicciones-espana-1975-2020/
CALVO, Fran (Ed.) (2021). Personas, drogas y otras compañeras de viaje: Casos prácticos de intervención socioeducativa en drogodependencias. Documenta Universitaria.
CAMPILLO, Margarita; AYALA, Amalia; ÁLAVAREZ-MUÑOZ, José Santiago; & HERNÁNDEZ-PRADOS, María Ángeles (2024). Professional narratives on continued training in the laboral landscape of social education. Frontiers in Sociology, 9, 1-13. https://doi.org/10.3389/fsoc.2024.1419946
CARBONELL, Xavier; CALVO, Fran; PANOVA, Tayana; & BERANUY, Marta (2021). Consideración crítica de las adicciones digitales. Digital Education Review, 39, 4-22. https://doi.org/10.1344/der.2021.39.4-22
CENTRO DE INVESTIGACIONES SOCIOLÓGICAS (2024). Barómetro de diciembre 2024 (No. 3489). https://www.cis.es/catalogo-estudios/resultados-definidos/barometros
CÍVICO-ARIZA, Andrea; CUEVAS-MONZONIS, Nuria; COLOMO, Ernesto; & GABARDA-MÉNDEZ, Vicente (2021). Jóvenes y uso problemático de las tecnologías durante la pandemia: Una preocupación familiar. Hachetetepé. Revista científica de Educación y Comunicación, 22, 1-12. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2021.i22.1204
COLEXIO DE EDUCADORAS E EDUCADORES SOCIAIS DE GALICIA (2020). Educación Social e Adiccións. Experiencias socioeducativas en Galicia. CEESG. https://ceesg.gal/educacion-social-e-adiccions-experiencias-socioeducativas-en-galicia/
CONSEJO GENERAL DE COLEGIOS OFICIALES DE EDUCADORAS Y EDUCADORES SOCIALES (s. f.). Presentación. Consejo General de Colegios de Educadoras y Educadores Sociales. https://www.consejoeducacionsocial.net/quienes-somos/presentacion/
ESPÍN, Julia Victoria (2002). El Análisis de contenido: Una técnica para explorar y sistematizar información. XXI. Revista de educación, 4, 95-106. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=309700
FORO DE SEVILLA (2024, mayo 13). ¿Libros blancos? Los nuevos planes de estudio de Magisterio. Por otra política educativa. https://eldiariodelaeducacion.com/porotrapoliticaeducativa/2024/05/13/libros-blancos-los-nuevos-planes-de-estudio-de-magisterio/
GARCÍA-PATIÑO, Antonio (2022). Transcender la adicción. Una persona no es su adicción. Revista española de drogodependencias, 47(1), 11-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8507185
GARCÍA-VARELA, Pablo (2024). Crisis de la heroína en el imaginario colectivo español. En Jesús MOVELLÁN, Raquel IRISARRI, & Luis FERNÁNDEZ-TORRES (Eds.), Miradas al pasado, miradas al presente. Nuevos horizontes de la historiografía contemporánea: Libro de actas (pp. 817-829). Universidad de La Rioja. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9813596
LÓPEZ-FERNÁNDEZ, Olatz (2021). Emerging Health and Education Issues Related to Internet Technologies and Addictive Problems. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(1), 1-19. https://doi.org/10.3390/ijerph18010321
MARTÍNEZ-PERZA, Carmen (2020). El papel de las entidades de acción social en el estado del bienestar. UNAD. https://www.unad.org/biblioteca/otras-publicaciones-de-unad/306/el-papel-de-las-entidades-de-accion-social-en-el-estado-del-bienestar/
MENDES, Inês; & SILVA, Isabel (2017). Uso problemático da Internet em adultos: Que relação com sintomas clínicos? Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 163, 129-133. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.13.2565
MINISTERIO DE CIENCIA, INNOVACIÓN Y UNIVERSIDADES (2024). Principales resultados. Universidades, centros y titulaciones. Sistema Integrado de Información Universitaria. https://www.ciencia.gob.es/Ministerio/Estadisticas/SIIU/UCT.html
MINISTERIO DE SANIDAD, SERVICIOS SOCIALES E IGUALDAD [MSSSI] (2018). Estrategia Nacional sobre Adicciones 2017-2024. Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas. https://pnsd.sanidad.gob.es/pnsd/estrategiaNacional/home.htm
MINISTERIO DE SANIDAD Y CONSUMO (1985). Plan Nacional sobre Drogas. Servicio de Publicaciones, Ministerio de Sanidad y Consumo. https://pnsd.sanidad.gob.es/pnsd/Introduccion/home.htm
OBSERVATORIO ESPAÑOL DE LAS DROGAS Y LAS ADICCIONES (2023). Encuesta sobre uso de drogas en enseñanzas secundarias (ESTUDES), 1994–2023. Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas, Ministerio de Sanidad. https://pnsd.sanidad.gob.es/profesionales/sistemasInformacion/sistemaInformacion/encuestas_ESTUDES.htm
OBSERVATORIO ESPAÑOL DE LAS DROGAS Y LAS ADICCIONES (2024a). Encuesta sobre alcohol y otras drogas en España 2024 (EDADES), 1995–2024. Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas, Ministerio de Sanidad. https://pnsd.sanidad.gob.es/profesionales/sistemasInformacion/sistemaInformacion/encuestas_EDADES.htm
OBSERVATORIO ESPAÑOL DE LAS DROGAS Y LAS ADICCIONES (2024b). Informe sobre adicciones comportamentales y otros trastornos adictivos 2024. Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas, Ministerio de Sanidad. https://pnsd.sanidad.gob.es/profesionales/sistemasInformacion/sistemaInformacion/encuestas_EDADES.htm
ORTEGA-GAITE, Sonia; QUINTANO, Judith; & LLANOS, Sergio (2020). Ocio juvenil y consumo de alcohol: Respuestas socioeducativas a partir de un programa de medidas alternativas en la ciudad de palencia. Pedagogia Social Revista Interuniversitaria, 36, 155-166. https://doi.org/10.7179/PSRI_2020.36.10
PEDRERO, Eduardo José (2022). El necesario cambio de paradigma en el estudio de la adicción: Inconsistencias y falacias del modelo de enfermedad cerebral de la adicción. Revista española de drogodependencias, 47(1), 90-117. https://doi.org/10.54108/10007
Real Decreto 822/2021, de 28 de septiembre, por el que se establece la organización de las enseñanzas universitarias y del procedimiento de aseguramiento de su calidad. Boletín Oficial del Estado, 233, de 29 de septiembre de 2021. https://www.boe.es/eli/es/rd/2021/09/28/822/con
SIXTO-COSTOYA, Andrea; CASTELLÓ-COGOLLOS, Lourdes; ALEIXANDRE-BENAVENT, Rafael; & VALDERRAMA-ZURIÁN, Juan Carlos (2021). Global scientific production regarding behavioral addictions: An analysis of the literature from 1995 to 2019. Addictive Behaviors Reports, 14, Article e100371. https://doi.org/10.1016/j.abrep.2021.100371
SIXTO-COSTOYA, Andrea; & OLIVAR, Álvaro (2018). Educación Social y Trabajo Social en adicciones: Recuperar el territorio colaborando. RES: Revista de Educación Social, 26, 141-158. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6417109
SIXTO-COSTOYA, Andrea; VILLANUEVA-BLASCO, Víctor José; & VIDAL-INFER, Antonio (2018). Características y perspectivas del profesorado en la prevención de las adicciones en el ámbito escolar en la ciudad de Valencia. Revista española de drogodependencias, 43(1), 48-61. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6453629
TURBI, Ángel Manuel (2019). Educación y contextos vulnerables: Retos y recursos para la prevención del consumo de drogas y otras adicciones. Revista INFAD de Psicología, 4(1), 243-254. https://revista.infad.eu/index.php/IJODAEP/article/view/1553
UNIVERSIDAD DE SALAMANCA (2023). XIX Asamblea Nacional de la Conferencia de Decanos y Decanas de Educación. Universidad de Salamanca. https://asambleaeducacion.usal.es/
VALADEZ-GARCÍA, Jorge Alberto; OROPEZA-TENA, Roberto; & VASQUEZ, Guadalupe (2021). Evaluación de una intervención preventiva del consumo de drogas al agregar un componente para padres. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 8(2), 180-197. https://doi.org/10.17979/reipe.2021.8.2.8458

