AI Influencers and their impact on brand reputation: a three-case study
Main Article Content
DOI:
https://doi.org/10.17979/redma.2025.29.1.11902Abstract
The aim of this study is to analyse the impact of hyper-realistic virtual influencers (HVI) on organisational reputation management using a mixed methodology exploratory approach. The qualitative analysis focuses on the comments generated by the audience on Instagram, TikTok, and YouTube, while for the quantitative component, HypeAuditor metrics were used to assess the performance of the accounts. The sample was intentional, based on the prominence and cultural diversity of the selected influencers. The study examined three cases to assess their effectiveness in transmitting messages, building community, and generating emotional bonds that help reduce the risks associated with human influencers. The results indicate a growing phenomenon of affective and emotional bonding with artificial intelligence, and related ethical issues. It is concluded that virtual influencers may become key strategic allies for maintaining positive brand reputation, provided they are managed responsibly and ethically.
Keywords:
Article Details
References
Abendroth, N. (2024). ¿Es real o es inteligencia artificial? Los influencers virtuales y la confusión en torno a su identidad. Un estudio sobre la influencer virtual española Aitana López (Trabajo fin de grado, Universidad de Valladolid). https://uvadoc.uva.es/handle/10324/70329
Aguilar Orta, A., y Aguilar López, J. (2014). Redefinición de la comunicación política: redes sociales y participación ciudadana (Trabajo fin de grado, Universidad de Guanajuato). https://www.jovenesenlaciencia.ugto.mx/index.php/jovenesenlaciencia/article/view/559
Álvarez, L. (2024). El rol del marketing de influencers en el entorno digital (Trabajo fin de grado, Universidad Señor de Sipán). https://repositorio.uss.edu.pe/handle/20.500.12802/13036
Álvarez, J., y Murillo, D. (2018). Crisis de reputación empresarial en el entorno digital. Revista Uniandes Episteme, 5(3), 194-209. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/999
Albuquerque, M. (2023). Marketing de influencia: cómo aplicar la ciencia al arte de la influencia. LID Editorial. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=cxWsEAAAQBAJ
Arias, V., y Márquez, A. (2017). Evolución del marketing de influencers (Trabajo fin de grado, Universidad de Sevilla). https://idus.us.es/items/3405fb4c-4258-4695-94d2-71cf7693e938
Aw, E. C. X., and Agnihotri, R. (2023). Influencer marketing research: review and future research agenda. Journal of Marketing Theory and Practice, 32(4), 435-448. https://doi.org/10.1080/10696679.2023.2235883
Bellido, P. C. (2024). El arte de ser y parecer: cómo construir y cuidar la reputación empresarial. CONECTA.
BBC News Mundo. (2021, 6 de febrero). Una década de Instagram: cómo esta red cambió nuestras vidas y el mundo en estos 10 años. BBC. https://www.bbc.com/mundo/noticias-55954851
Català, J. M. (2019). Los influencers y el marketing digital, una convivencia necesaria. Revista de Estudios de Economía y Empresa, (11). https://doi.org/10.7238/o.n11.1903
Campbell, C., and Farrell, J. R. (2020). More than meets the eye: the functional components underlying influencer marketing. Business Horizons, 63(4), 469-479. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2020.03.003
Carricajo Blanco, C. (2015). Marketing de influencers, una nueva estrategia publicitaria (Trabajo fin de grado, Universidad de Valladolid). http://uvadoc.uva.es/handle/10324/13095
Carrillo, M. V., García, M., y Corzo, C. (2024). Influencers virtuales de apariencia humana como forma de comunicación online: el caso de Lil Miquela y Lu do Magalu en Instagram. Revista de Comunicación, 23(1), 119-140. https://doi.org/10.26441/RC23.1-2024-3453
Carrió, M. (2019). Gestión de la reputación corporativa: convierte lo que piensan y dicen de ti en tu mejor activo. Libros de Cabecera. https://books.google.es/books?id=X7deDwAAQBAJ
Castelló Martínez, A., y del Pino Romero, C. (2015a). Prescriptores, marcas y tuits. El marketing de influencia. aDResearch ESIC International Journal of Communication Research, 12(12), 86-107. https://doi.org/10.7263/adresic-012-05
Castelló Martínez, A., y del Pino Romero, C. (2015b). La comunicación publicitaria con influencers. REDMARKA. Revista de marketing aplicado, 1(14), 21-50. https://doi.org/10.17979/redma.2015.01.014.4880
Davies, G., Chun, R., Da Silva, R. V., and Roper, S. (2001). The Personification Metaphor as a Measurement Approach for Corporate Reputation. Corporate Reputation Review, 4(2), 113-121. https://doi.org/10.1057/palgrave.crr.1540137
De Castro, G. M. (2008). Reputación empresarial y ventaja competitiva. ESICl.
Delgado Quintana, E. (2023). Marketing de Influencia: El rol de los Influencers dentro del marketing digital. Revista Sinapsis, 1(22). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9177923
El Publicista. (6 Mayo 2024). H2H: Los números demuestran que no existe ninguna burbuja [Entrevista a Luis Díaz]. https://www.elpublicista.es/influence-marketing/luis-diaz-h2h-numeros-demuestran-no-existe-ninguna-burbuja
Euroinnova. (s.f.). Factores que influyen en la imagen corporativa positiva: Clave para el éxito en el mundo digital. Euroinnova. Recuperado el 5 de enero de 2025, de https://www.euroinnova.com/marketing-digital-y-comunicacion/articulos/factores-que-influyen-imagen-corporativa
Ferruz González, S. (2016). Conceptualización de la reputación corporativa. Nuevo enfoque y propuesta. RAEIC, Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 4(7), 130-137. https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/65089
Foro de Reputación Corporativa. (2005). Introducción a la reputación corporativa. Documento de trabajo. https://www.academia.edu/8106002/Introducción_a_la_Reputación_Corporativa
Gómez Bayona, L., Orozco-Toro, J. A., Restrepo Londoño, E. Z., y Vélez Bernal, O. (2022). Análisis y desarrollo de la reputación corporativa en las organizaciones modernas. Un acercamiento al estado del arte. Ingeniería Industrial, 42(42), 183-200. https://doi.org/10.26439/ing.ind2022.n42.5864
Gómez, B. (2019). Marketing de Influencers: una nueva herramienta del Marketing Digital (Trabajo fin de grado, Universidad Católica San Pablo). https://biblioteca.ucsp.edu.pe/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=61154
Gómez, D. (2020, 27 de enero). Los influencers virtuales: una nueva forma de ficción adaptada al marketing. El Economista. https://www.eleconomista.es/tecnologia/noticias/10321576/01/20/Los-influencers-virtuales-una-nueva-forma-de-ficcion-adaptada-al-marketing.html
Hernández Meza, H. (2016). Reputación online (Trabajo final de posgrado, Universidad de Buenos Aires). https://www.academia.edu/35133572/Reputación_Online
Herrera, A., Campi, A., y Fariño, N. (2021). El modelo de Harold Lasswell aplicado en comunicación digital. Caso: La Posta. Journal of Science and Research, 6(3), 275-289. https://doi.org/10.5281/zenodo.5659997
HubSpot. (2025). Informe de tendencias clave de redes sociales: afina tu estrategia digital para 2025. https://offers.hubspot.es/informe-tendencias-redes-sociales
Jin, S. V., Muqaddam, A., y Ryu, E. (2019). Instafamous and social media influencer marketing. Marketing Intelligence & Planning, 37(5), 567-579. https://doi.org/10.1108/MIP-09-2018-0375
Kitler, S., Abraham, C., y Zanfardini, M. (2024). Influencers de viajes: los beneficios para las empresas hoteleras y su impacto en el segmento millennials. Marketing De Servicios: Su Esencia, 2(1), 33-49. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/marketing_de_servicios/article/view/5505
López, E. (2010). La reputación corporativa on line aplicada al sector turístico en España. Comunicación y desarrollo en la era digital (pág. 30). Malaga: Asociación Española de Investigación de la Comunicación.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5357468
Martínez, I., y Olmedo, I. (2010). Revisión teórica de la reputación en el entorno empresarial. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 13(44), 59-77. https://doi.org/10.1016/S1138-5758(10)70019-0
Meyer, P. (2010). Rescatando el periodismo de calidad. La supervivencia en la web 3.0. Infoamérica: Iberoamerican Communication Review, (2), 39-44. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3917172
Miranda Sánchez, A. R. (2021). Los influencers virtuales como futuro de la publicidad (Trabajo fin de grado, Universidad de Valladolid). https://uvadoc.uva.es/handle/10324/49071
Mogrovejo, O. B., Rivera, J. A., y Jácome, M. J. (2024). El marketing de influencers como estrategia efectiva en la era digital: beneficios y desafíos. Gestio et Productio. Revista Electrónica de Ciencias Gerenciales, 6(1), 587-602. https://doi.org/10.35381/gep.v6i1.132
Nieto, B. G. (2018). El influencer: herramienta clave en el contexto digital de la publicidad engañosa. methaodos. Revista de Ciencias Sociales, 6(1), 149-156. https://doi.org/10.17502/m.rcs.v6i1.212
Osuna Vargas, A. (2024). Influencers virtuales: un análisis de su visibilidad y su interacción con los usuarios (Trabajo fin de máster, Universitat Politècnica de València). https://hdl.handle.net/10251/207215
Padilla Hinostroza, C. A., y Morales Manco, C. P. (2024). Nacho, el Tacho: el influencer digital que mejoró la imagen de marca de AFP Habitat con una exitosa campaña de green branding en redes sociales (Trabajo fin de grado, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas). https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/675659
Porteles Martín, I. (2023). Influencers virtuales: ¿futuro o presente? (Trabajo fin de grado, Universidad Europea). https://hdl.handle.net/20.500.12880/7502
Ramos, D. (2024, 31 de enero). Las redes sociales golpean la reputación de las compañías. PRNoticias. https://prnoticias.com/2024/01/31/las-redes-sociales-golpean-la-reputacion-de-las-companias/
Rivero, M. (2018). Reputación y reputación online o digital: ¿quién va primero? https://doi.org/10.13140/RG.2.2.29541.09448
Rodrigo-Martín, L., Rodrigo-Martín, I., y Muñoz-Sastre, D. (2021). Los influencers virtuales como herramienta publicitaria en la promoción de marcas y productos. Estudio de la actividad comercial de Lil Miquela. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 69-90. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1521
Sanmiguel, P. (2020). Influencer marketing: conecta tu marca con tu público. Editorial Almuzara.
Sanz, P., Meléndez, G., Castillo, A., y Vergara, E. (2024). La investigación científica sobre el uso de influencers en la gestión de las marcas: estado de la cuestión. Revista ICONO14, 22(1). https://icono14.net/files/articles/2125-ES/
Shin, Y., and Lee, S. (2023). Issues of virtual fashion influencers’ reproduced bodies: a qualitative analysis based on body discourse. Fashion and Textiles, 10(1), 30. https://doi.org/10.1186/s40691-023-00349-5
Terrasa, R. (2019, 6 de junio). El nuevo marketing de influencia: los 'influencers' que no existen. El Mundo. https://www.elmundo.es/papel/historias/2019/06/06/5cf7f56921efa0c2528b4671.html
Vallejos, T. G. (2023). Teoría de la aguja hipodérmica: el inicio de la guerra por la mente. Instituto Internacional de Estudios en Seguridad Global. https://ciia-historia-militar.iniseg.es/centro-datos/lineas-investigacion.php?linea_investigacion=6
Villén Higueras, S. J., y Mata-Núñez, A. (2025). Influencers virtuales femeninas y representación de género: análisis de su imagen en Instagram. European Public & Social Innovation Review, 10, 1-22. https://doi.org/10.31637/epsir-2025-568

