Main Article Content

María Lapeña Reguero
LaLiga - Liga Nacional de Fútbol Profesional
Spain
https://orcid.org/0000-0002-6989-1556
Flávia Gomes-Franco e Silva
Universidad Rey Juan Carlos
Spain
https://orcid.org/0000-0002-0608-2567
Vol. 23 No. 1 (2019), Articles (open section), pages 1-19
DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2019.23.1.5453
Submitted: Jul 1, 2019 Published: Jul 2, 2019
How to Cite

Abstract

Corporate events are one of the main communication tools used by companies. A corporate event is a set of distinctive actions designed to create a unique experiential encounter with the company brand. The use of sensory marketing techniques has become increasingly common at these events as a way of stimulating the five senses by creating a memorable, brand-specific environment. This study analyses the sensory marketing techniques used in corporate events, with the main objective of producing a guide to the most commonly used tools used in experiential marketing. The study includes a review of the literature on the subject and interviews with marketing experts, whose insights and experience are reflected in the guide, particularly in relation to new trends in sensory marketing.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Ainia (2015). El sabor, una eficaz herramienta de segmentación. Recuperado de https://www.ainia.es/tecnoalimentalia/consumidor/el-sabor-una-eficaz-herramienta-de-segmentacion

Alberdi, G. (2018). Anatomía de un evento: casos, congresos, conferencias, festivales, eventos y espacios POP-UP. Eventos Magazine, 54-70.

Alcaide Casado, J. C. y Merino, M. J. (2011). Comunicación experiencial y sensorial: algunos ejemplos de aplicación. Harvard Deusto Business Review, 62-79.

Aromatizame. (2018). AromatizaMe. Marketing Sensorial Olfativo. Recuperado de http://aromatiza.me/sobre-nosotros

Artsmoved. (2011). Porque llegó la primavera: mirar la música, oír la imagen. Recuperado de http://www.artsmoved.cat/es/porque-llego-la-primavera-mirar-la-musica-oir-la-imagen

Bargalló, Y. (2007). Los perfumes más caros del mundo. Vanitatis. El Confidencial. Recuperado de https://www.vanitatis.elconfidencial.com/estilo/belleza/2007-12-08/los-perfumes-mas-caros-del-mundo_673632

Barrios, M. (2012). Marketing de la Experiencia: principales conceptos y características. Palermo Business Review, 7(1), 67-83.

BBC. (2010). Cómo el tacto afecta nuestras decisiones. Recuperado de https://www.bbc.com/mundo/ciencia_tecnologia/2010/06/100628_tacto_emociones_men

Berridge, G. (2007). Events Design and Experience. Oxford: Elsevier Buterworf-Heinemann.

Cerezo, M. G. (2012). La organización de eventos en el contexto de las Comunicaciones Integradas de Marketing (IMC): el valor de la experiencia. Pensar la publicidad, 6(1), 15-34.

De Garcillán López-Rúa, M. (2015). Persuasión a través del marketing sensorial y experiencial. Opción, 2, 463-478.

Enbex (2018). 5 tipos de catering diferentes. Recuperado de https://www.enbex.es/5-tipos-de-catering.html

Eventisimo (2014). Realidad aumentada. Recuperado de http://www.eventisimo.es/blog/tag/realidad-aumentada

Eventisimo (2015). Video mapping show en la Convención Nacional de Orangina Schweppes. Eventisimo - Canal de YouTube. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=-Gy4o5Sovqs

Frazzle Pocket, K. (2014). Oculus Rift: Paul McCartney live at Candlestick park Preview. Kyle Frazzle - Canal de YouTube. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=JG2hpc96-ws

Galmés Cerezo, M. y Victoria Mas, J. S. (2012). La organización de eventos en el contexto de las Comunicaciones Integradas de Marketing (IMC): el valor de la experiencia. Pensar la Publicidad, 6(1), 15-34.

Grupo Eventoplus (2018). ¿Qué es evento Days? Recuperado de http://www.grupoeventoplus.com/wp/eventodays/que-es-evento-days

Handfie (2018). Los colores Pantone del Siglo XXI - La guía definitiva en decoración. Recuperado de https://www.handfie.com/colores-pantone-decoracion-guia-definitiva/01459

Krishna, A., Elder, R. S. y Caldara, C. (2010). Feminine to smell but masculine to touch? Multisensory congruence and its effect on the aesthetic experience. Journal of Consumer Psychology, 20(4), 410-418.

Lapeña Reguero, M. (2016). La gestión del marketing de eventos: el caso de los eventos de moda en León (Trabajo fin de grado, Universidad de León). Recuperado de https://buleria.unileon.es/handle/10612/5596

Lüscher, M. (1990). The Luscher color test. Nueva York: Random House.

Maille, V. (2004). La incidencia de los estímulos olfativos en el punto de venta: el ejemplo de Correos. Percepnet. Recuperado de http://www.percepnet.com/cien05_04.htm

Manzano, R., Avello, M. y Abril, C. (2011b). Marketing visual: amor a primera vista. Harvard Deusto Marketing y Ventas, 103, 46-51.

Manzano, R., Serra, T. y Bouzas, D. G. (2011a). Márketing sensorial: comunicar a través de los sentidos. Harvard Deusto Marketing y Ventas, 103, 28-33.

MarketingDirecto.com (2006, 7 de noviembre). El marketing olfativo vuelve a estar de moda. Recuperado de https://www.marketingdirecto.com/marketing-general/tendencias/el-marketing-olfativo-vuelve-a-estar-de-moda

Masterman, G. y Wood, E. (2008). Event Marketing: Measuring an experience. Venice. 7th International Marketing Trends Congress, 17-19 de enero, Venecia (Italia).

Mills, M. y Roukaerts, T. (2012). Image recognition that triggers augmented reality. TED Talk. Recuperado de https://www.ted.com/talks/matt_mills_image_recognition_that_triggers_augmented_reality

Moral Moral, M. y Fernández Alles, M. T. (2012). Nuevas tendencias del marketing: el marketing experiencial. Entelequia, 14(1), 237-251.

Morrin, M. y Ratneshwar, S. (2003). Does it make sense to use scents to enhance Brand memory? Journal of Marketing Research, 40(1), 10-25.

National Geographic Nederland-Belgie (2013). Augmented Reality op Rotterdam Centraal. National Geographic Nederland-Belgie - Canal de YouTube. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=5QDB7CDD5aA

Peck, J. y Shu, S. B. (2009). The effect of mere touch on perceived ownership. Journal of Consumer Research, 36(3), 434-447.

Peck, J. y Wiggins, J. (2006). It just feels good: Customers' affective response to touch and its influence on persuasion. Journal of Marketing, 70(4), 56-69.

Rieunier, S. (2002). Le marketing sensoriel du point de vente. Recherche et Applications en Marketing, 17(4), 46-65.

Schmitt, B. (1999). Experiential marketing: How to get customers to sense, feel, think, act and relate to your company and brands. Nueva York: The Free Press.

Sensology (2018). Sensology Emociones Olfativas. Recuperado de http://www.sensology.es/noticias/blog-de-noticias.html

Treasure, J. (2009). Las 4 maneras en que el sonido nos afecta. TED Talk. Recuperado de https://www.ted.com/talks/julian_treasure_the_4_ways_sound_affects_us?language=es#t-327541

Two Reality (2017, 8 de febrero). Cómo la realidad virtual puede mejorar tus eventos. Recuperado de https://www.tworeality.com/como-la-realidad-virtual-puede-mejorar-tus-eventos

Wightman-Stone, D. (2018, 4 de septiembre). Does the warmer weather really affect retail sales? Fashion United. Recuperado de https://fashionunited.uk/news/retail/does-the-warmer-weather-really-affect-retail-sales/2018090438643

Zucco, G. M. (2003). Anomalies in cognition: Olfactory memory. European Psychologist, 8(2), 77-86.