Main Article Content

Alberto Espinosa Grau
Universidad Complutense de Madrid
Spain
https://orcid.org/0000-0002-5762-4952
Vol. 24 No. 2 (2020), Monograph December 2020. New narratives in fashion influencer marketing, pages 110-128
DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2020.24.2.7073
Submitted: Oct 20, 2020 Accepted: Nov 20, 2020 Published: Dec 31, 2020
How to Cite

Abstract

Change is the very nature of fashion. Catwalk shows, as part of fashion, reflect the sector’s evolution over time, from the first private showings of the early years of the industry to today, shows are accessible to the whole world through social media, especially Instagram. Companies’ efforts are now focused on adapting their content to ensure it becomes viral in just a few minutes. We live in a hyper-digital world of live shows that seek novelty at every turn in which new sensations are experienced through a screen. Shows are Instragrammed and fashion weeks are designed to be broadcast digitally. The live nature of this new era is the subject of this study, the findings of which confirm a change in trends among the fashion shows held during the 2020 season and reveal that the fashion week of the future is already a reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

Alonso Benito, L.E. & Fernández Rodríguez, C. J. (2010). Consumo e hipermodernidad: una revisión de la teoría de Gilles Lipovetsky. Anuario Filosófico, 43 (2), 325-351. Recuperado de https://revistas.unav.edu/index.php/anuario-filosofico/article/view/1393

AECOC (2020). Experiencia Phygital, la última gran tendencia del marketing. Web oficial de la Asociación de Fabricantes y Distribuidores. Recuperado de https://www.aecoc.es/articulos/experiencia-phygital-la-ultima-gran-tendencia-del-marketing/

Andrade, A. (2017). Web de Cuatro, Influencers, el oficio de gustar. Recuperado de https://www.cuatro.com/fueradecobertura/cobertura-T02XP07-Influencers-completo-HD_2_2474355271.html

BFC. (2020) London Fashion Week. Web official del British Fashion Council. Recuperado de https://londonfashionweek.co.uk/schedule

Brown Sánchez, D.A. (2016). Evolución del marketing de influencers en los últimos años: España. (Trabajo fin de grado, Universidad de Sevilla). Recuperado de https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/52708/TFG%20Evolución%20del%20Marketing%20de%20Influencers%20en%20los%20últimos%20años%20en%20España-%20Denise%20Andrea%20Brown%20Sánchez.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Calefato, P. (2005). Mass moda. Linguaggio e immaginario del corpo vestito. Roma: Meltemi.

Castelló Martínez, A. & del Pino Romero, C. (2015). La comunicación publicitaria con influencers. Redmarka 14 (1), 21-50. DOI: https://doi.org/10.17979/redma.2015.01.014.4880

CFDA. (2020). New York Fashion Week. Web official del Council of Fashion Desingers of America. Recuperado de https://cfda.com/fashion-calendar/past-seasons/2020

CHANEL. (2020). Un avance de la colección por Inez & Vinoodh desfile primavera-verano 2021. Web oficial de Chanel. Recuperado de https://www.chanel.com/es/moda/news/2020/10/preview-inez-vinoodh-2021-show.html

CNMI. (2020). Milano Fashion Week. Web oifcial de la Camera Nazionalle della Moda Italiana. Recuperado de https://www.cameramoda.it/en/milano-moda-donna/calendar/

Concheiro, L. (2017). Contra el tiempo. Barcelona: Anagrama.

Del Olmo, J.L. y Fondevila Gascón, J.F. (2014). Marketing digital en la moda. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.

Diaz Soloaga, P. (2014). Comunicación y Gestión de marcas de moda. Barcelona: Gustavo Gili.

Eco, U. (1977). Tratado general de semiótica. Barcelona: Lumen.

Evans, C. (2001). The Enchanted Spectacle. Fashion Theory, 5 (3), 271-310. DOI: https://doi.org/10.2752/136270401778960865

FHCM. (2020) Paris Fashion Week. Web oficial de la Fédération de la Haute Couture et la Mode. Recuperado de https://parisfashionweek.fhcm.paris/fr/calendrier/

Floch, J.M. (1993). Semiótica: marketing y comunicación. Barcelona: Paidós.

FWO. (2020). Schedule. Web Fashion Week Online. Recuperado de https://fashionweekonline.com/schedule

Harmut, R. (2013). Social acceleration: a new theory of modernity. New York: Colombia University Press.

Iglesias, J. (2015). El Papel de Las Marcas de Moda En La Construcción de la Identidad Personal. (Tesis doctoral Universitat Ramon Llull). Recuperado de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/369847/Tesi_Jordi_Iglesias.pdf?sequence=1&isAllowed=y

JPM. (2020). Web oficial de Juan Pablo Marín, semiótica y marketing. Recuperado de https://juanpmarin.com/semiotica-y-marketing/

Lipovetsky, G. (1990). El Imperio de lo efímero. Barcelona: Anagrama

Lipovetsky, G. & Charles, S. (2006). Los tiempos hipermodernos. Barcelona: Anagrama.

Lotman, Y. (1999). Cultura y explosión, Barcelona: Gedisa.

Lozano, J. (2005) Modas, diseñar el tiempo. Revista de Occidente 290-291, 107-115. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1209980

Marcelino Mercedes, G. V. (2015) Migración de los jóvenes españoles en redes sociales, de Tuenti a Facebook y de Facebook a Instagram. La segunda migración. Icono 14, 13, (2), 48-71. DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v13i2.821

Pérez Condes, M. & Campillo Alahama, C. (2016). Influencer engagement, una estrategia de comunicación que conecta con la generación millennial. (Trabajo fin de grado, Universidad de Alicante). Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/57327/1/Estrategia_de_la_publicidad_y_de_las_relaciones_publi_PEREZ_CONDES_MONICA.pdf

Pérez Curiel, C., & Clavijo Ferreira, L. (2017). Comunicación y Social Media en las Empresas de Moda. Revista Prisma Social, (18), 226-258. Recuperado de https://revistaprismasocial.es/article/view/1440

Phelps, N. (2020). El nuevo calendario de la New York Fashion Week ya está aquí. Web de Vogue. Recuperado de https://www.vogue.es/moda/articulos/calendario-new-york-fashion-week-2020-nueva-york

Ruíz Sánchez, J.C. (2018) El pensamiento crítico en la hipermodernidad: turbotemporalidad y pantallas. Ámbitos, 41 (2), 77-87. DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2018.i41.05

Velasco, A. (2016) Informe: ¿Avanza la moda hacia el fin de los desfiles en pasarelas? Recuperado de https://www.expansion.com/fueradeserie/moda-y-caprichos/2016/06/17/576271cb22601dbe2e8b4606.html