Analysis of initial training in addiction for university students of Social Education in Spain

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Carolina RODRÍGUEZ-GONZÁLEZ
Ana RODRÍGUEZ-GROBA
Uxía REGUEIRA
Fernando FRAGA-VARELA

Abstract

In an era in which the digital world is part of everyday life, behavioural addictions are on the rise and access to potentially addictive activities or substances is easier. In this context, it is essential to train social educators so that they can work in this field, which could form part of their future work. The aim of this research is to provide a detailed overview of the initial training on addiction received by students studying for a degree in Social Education at Spanish public universities. To this end, a content analysis of the curricula and teaching guides has been carried out to identify the subjects that address addiction. The results show that, of the 33 university campuses that offer the Degree in Social Education, only 16 include specific subjects on this topic, which are mainly optional. In these subjects, the study of drug addiction prevails over other addictions and, in some of them, the functions of the social educator in this field are not introduced. The content, references and area of knowledge responsible for teaching these subjects are largely based on the field of psychology. The opportunity to take advantage of the reformulation of the curricula to orientate initial training in addictions towards new emerging challenges from a perspective also focused on social education is highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Section
Articles
Author Biographies

Carolina RODRÍGUEZ-GONZÁLEZ, Universidade de Santiago de Compostela

Departamento de Pedagoxía e Didáctica, Facultade de Ciencias da Educación, Universidade de Santiago de Compostela https://www.usc.gal/es/departamento/pedagogia-didactica  
Santiago de Compostela, A Coruña – Galicia – España

Ana RODRÍGUEZ-GROBA, University of Santiago de Compostela

Ana Rodríguez-Groba es profesora Permanente Laboral del Departamento de Pedagogía y Didáctica de la Universidade de Santiago de Compostela. En 2019, tras licenciarse en pedagogía y psicopedagogía, presentó su tesis doctoral "Enseñanza con redes sociales y aprendizaje autorregulado. Un estudio de caso en la universidad" con la que obtuvo el premio Fin de Doctorado de la USC. Ha realizado estancias de investigación en diferentes países y participa en proyectos nacionales e internaciones que abordan la Tecnología Educativa, la Competencia Digital, los procesos de enseñanza y aprendizaje y la Educación Superior.

Uxía REGUEIRA, University of Santiago de Compostela

Uxía Regueira es doctora por el Programa Interuniversitarios de Equidad e Innovación en Educación. Su tesis, titulada “Dispositivos de género y prácticas de participación intermediada en entornos híbridos: un estudio fenomenográfico de mujeres adolescentes de Galicia para repensar la competencia digital”, refleja su especialización en tecnología educativa, la alfabetización mediática y la perspectiva de género. Su trayectoria investigadora se inicia en el marco del Grupo de Investigación Stellae, en la Universidade de Santiago de Compostela, continuando con un contrato postdoctoral en el Institute for the Future of Education Europe. Actualmente es profesora ayudante doctora en el Departamento de Pedagogía y Didáctica de la Universidade de Santiago de Compostela. Su compromiso con la enseñanza ha sido reconocido con el III Premio a la Integración de la Perspectiva de Género en la Docencia.

Fernando FRAGA-VARELA, University of Santiago de Compostela

Fernando Fraga-Varela es profesor Titular en el Departamento de Pedagogía y Didáctica de la Universidade de Santiago de Compostela. Maestro de Educación Primaria y Pedagogo, ha trabajado durante 23 años como tutor de Primaria al tiempo que compatibilizaba su docencia a tiempo parcial, antes de pasar a tiempo completo la USC. Investiga sobre Tecnología Educativa desde la interrelación con ámbitos como la Didáctica, el Currículo y el Desarrollo Profesional.