Quality of life and self-determination in students with disabilities included in regular classrooms
Main Article Content
Abstract
At present, quality of life and self-determination begin to position itself as a key axis in interventions aimed at students with disabilities, motivating the interest of researchers and professionals to know their general well-being. This article evaluates the quality of life and self-determination of students with intellectual and developmental disabilities enrolled in regular schools. A case study methodology, descriptive-interpretative, is used through mixed data collection methods. The instruments used are Questionnaire for Assessment the Quality of Life in Teen Students (CCVA) and ARC-INICO Scale for Assessment Self-Determination (for 14 students) and interviews (for four teachers). A descriptive statistical analysis, contextualized by the extracted information from the interviews, was conducted. The results show high scores in different domains of quality of life, apart from emotional well-being, community inclusion and self-determination that are improvable. Adequate perception of students is observed about their ability to make decisions, choices and a good predisposition take control in different areas of their life. It is necessary to continue inquiring about the impact of educational environment, attitude and perception of teachers and the opportunities offered to students to act self-determined and increase their quality of life.
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Bissoto, M.L. (2014). Deficiência intelectual e processos de tomada de decisão: estamos enfrentando o desafio de educar para a autonomia? Educação Unisinos, 18(1), 3-12. http://dx.doi.org/10.4013/edu.2014.181.01
Carter, E., Austin, D. y Trainor, A.A. (2012). Predictors of postschool employment outcomes for Young adults with severe disabilities. Journal of Disability Policy Studies, 23(1), 50-63. http://dx.doi.org/10.1177/1044207311414680
Flick, U. (2014). An introduction to qualitative research (5th ed.). Londres: Sage Publications.
Gómez-Vela, M. (2007). La calidad de vida de alumnos con necesidades educativas especiales y sin ellas: Elaboración de un marco conceptual y un instrumento de evaluación. Educación y Diversidad, 1, 113-136. Recuperado de http://sid.usal.es/libros/discapacidad/19103/8-1/educacion-y-diversidad-anuario-internacional-de-investigacion-sobre-discapacidad-e-interculturalidad.aspx
Gómez-Vela, M. y Verdugo Alonso, M.A. (2006). La calidad de vida en la adolescencia: evaluación de jóvenes con discapacidad y sin ella. En M.A. Verdugo Alonso (Ed.), Cómo mejorar la calidad de vida de las personas con discapacidad: Instrumentos y estrategias de evaluación (pp. 77-102). Salamanca: Amarú.
Gómez-Vela, M. y Verdugo, M.A. (2009). Cuestionario de evaluación de la calidad de vida en alumnos adolescentes (CCVA).Madrid: CEPE.
Hernández Castilla, R., Cerrillo, R. e Izuzquiza, D. (2009). La inclusión de discapacitados intelectuales en el mundo laboral: análisis cualitativo. Estudio de un caso. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 2(3), 27-43. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3285936
Liesa Orús, M. y Vived Conte, E. (2010). Discapacidad, edad adulta y vida independiente. Un estudio de casos. Educación y Diversidad, 4(1), 101-124. Recuperado de http://sid.usal.es/articulos/discapacidad/15188/8-2-6/discapacidad-edad-adulta-y-vida-independiente-un-estudio-de-casos.aspx
Muntaner Guasp, J.J. (2013). Calidad de vida en la escuela inclusiva. Revista Iberoamericana de Educación, 63, 35-49. Recuperado de http://www.rieoei.org/rie63a02.pdf
Pallisera, M., Fullana, J., Vilá, M., Jiménez, P., Castro, M., Puyalto… Martin, R. (2014). Análisis de los apoyos que reciben los jóvenes con discapacidad intelectual en su transición a la vida adulta en España: una investigación a partir de experiencias profesionales y personas con discapacidad. Revista Española de Discapacidad, 2(2), 27-44. http://dx.doi.org/10.5569/2340-5104.02.02.02
Peralta López, F. y González-Torres, C. (2009). El movimiento hacia la autodeterminación personal: antecedentes y estado actual. Trabajo presentado en el XV Coloquio de Historia de la Educación: El largo camino hacia la una educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX hasta nuestros días de la Universidad Pública de Navarra, Pamplona.
Rojas Pernia, S. (2008). La “voz” de las personas con discapacidad intelectual en la investigación educativa. Repensando las prácticas de investigación. Revista de Educación, 345, 377-398. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re345/re345_16.pdf
Schalock, R.L., Gardner, J.F. y Bradley, V.J. (2009). Quality of life for people with intellectual and other development disabilities. Applications across individuals, organizations, communities and systems (2º ed.). Washington, DC: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.
Schalock, R.L y Verdugo Alonso, M.A. (2003). Calidad de vida. Manual para profesionales de la educación, salud y servicios sociales (trads. M.A. Verdugo y C. Jenaro). Madrid: Alianza.
Shogren, K.A., Wehmeyer, M.L., Palmer, S.B. y Paek, Y. (2013). Exploring personal and school environment characteristics that predicts self-determination. Exceptionality: A Special Education Journal, 21(3). doi.: http://dx.doi.org/10.1080/09362835.2013.802231
Shogren, K.A., Wehmeyer, M.L., Palmer, S.B., Rifenbark, G. y Little, T. (2015). Relationships between self-determination and post school outcomes for youth with disabilities. Journal of Special Education, 48(4), 256-267. http://dx.doi.org/10.1177/0022466913489733
Stake, R. (2007). Investigación con estudios de caso (4ª Ed.). (Trad. A. Gallardo). Madrid, España: Morata.
Turnbull, A.P. y Turnbull, H.R. (2001). Self-determination for individuals with significant cognitive disabilities and their families. Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 26(2), 56-62. http://dx.doi.org/10.2511/rpsd.26.1.56
Vega García, C., Gómez Vela, M., Fernández Pulido, R. y Badía Corbella, M. (2013). El papel del contexto educativo en la autodeterminación. Análisis de su influencia en el proceso de transición a la vida adulta de alumnos con discapacidad intelectual. Revista Iberoamericana de Educación, 63, 19-33. Recuperado de http://riberdis.cedd.net/bitstream/handle/11181/4359/El_papel_del_contexto_educativo.pdf?sequence=1&rd=0031371311959578
Verdugo Alonso, M.A. (2011). La atención a la diversidad del alumnado: valores, derechos y calidad de vida. En J. Navarro Barba (Coord.), Diversidad, calidad y equidad educativas. (pp.10-23). Murcia: Consejería de Educación, Formación y Empleo.
Verdugo Alonso, M.A., Vicente Sánchez, E., Gómez-Vela, M., Fernández Pulido, R., Wehmeyer, M.L., Badía Corbella, M…. Calvo Álvarez, M.I. (2014). Escala ARC-INICO de evaluación de la autodeterminación. Manual de aplicación y corrección. Salamanca: Publicaciones del INICO.
Wehmeyer, M.L. (1996). Self-determination as an educational outcome: Why is it important to children, youth and adults with disabilities?. En D.J. Sands y M.L. Wehmeyer (Eds.), Self-determination across the life span: independence and choice for people with disabilities (pp. 15-34). Baltimore, EE.UU.: Paul H. Brookes.
Wehmeyer, M.L. (1999). A functional model of self-determination: describing development and implementing instruction. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 14(1), 53-61. http://dx.doi.org/10.1177/108835769901400107
Wehmeyer, M.L. (2009). Autodeterminación y la tercera generación de prácticas de inclusión. Revista de Educación, 349, 45-67. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re349/re349_03.pdf
Wehmeyer, M.L. y Field, S. (2007). Self-determination: instructional and assessment strategies. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Yacuzzi, E. (2005). El estudio de caso como metodología de investigación: teoría, mecanismos causales, validación. (Universidad del CEMA, Informe 296). Recuperado del sitio de Internet de Universidad del CEMA. Área Negocios: https://www.econstor.eu/dspace/bitstream/10419/84390/1/496805126.pdf
Yin, R.K. (2009). Case study research: design and methods (4ª ed., Vol. 5). Londres, Reino Unido: Sage.