Main Article Content

Cecilia Colunga-Rodríguez
Instituto Mexicano del Seguro Social y Universidad de Guadalajara.
Mexico
http://orcid.org/0000-0003-0328-788X
Biography
Mario Ángel-González
Centro Universitario de Tonalá, Universidad de Guadalajara
Mexico
http://orcid.org/0000-0002-5762-5170
Biography
Julio César Vázquez-Colunga
Universidad de Guadalajara
Mexico
https://orcid.org/0000-0001-8393-2505
Biography
Claudia Liliana Vázquez-Juárez
Universidad de Guadalajara
Mexico
https://orcid.org/0000-0002-0932-0110
Biography
Bertha Alicia Colunga-Rodríguez
Escuela Normal Superior de Jalisco
Mexico
http://orcid.org/0000-0002-2576-9225
Biography
Vol. 8 No. 2 (2021), Articles, pages 229-241
DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2021.8.2.8457
Submitted: May 18, 2021 Accepted: Oct 26, 2021 Published: Dec 1, 2021
How to Cite

Abstract

The aim of the study was to investigate the relationship between anxiety and academic performance among secondary school students. The research design was cross-sectional and correlational, with a probability sample of 156 randomly selected students. The data for the study were collected using the Children’s Manifest Anxiety Scale (CMAS-R) and a sociodemographic data questionnaire. Academic performance was calculated based on the students’ grade average. The sample had the same number male and female students, with an average age of 13.10 years (SD = 0.94): 69.23% from first year, 19.23% from second year and 11.54% from third year, all from the metropolitan area of Guadalajara in Mexico. The results found indications of anxiety among 28.8% of the students. The average academic grade was 8.6 (SD = .82): 42.3% high academic performance, 38.5% medium performance and 19.2% low performance. A higher average anxiety score was observed among students with a low performance, compared to those with a medium or high performance. When comparing the groups of students with different academic performance with the presence or absence of anxiety, a statistically significant correlation was found. The correlation between greater anxiety and lower academic performance suggests the need for periodic assessment of both anxiety and other psycho-affective disorders among students through psychoepidemiological surveillance, in conjunction with school performance, in order to put in place preventive and remedial action strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

References

ÁNGEL-GONZÁLEZ, Mario; VÁZQUEZ-JUÁREZ, Claudia Liliana; COLUNGA-RODRÍGUEZ, Bertha Alicia; DÁVALOS-PICAZO, Gabriel; VÁZQUEZ-COLUNGA, Julio César; HERNÁNDEZ-CORONA, Diana Mercedes; HERNÁNDEZ-BITARD, Deborah Georgette; & COLUNGA-RODRÍGUEZ, Cecilia (2020). Estudio transversal para comparar el rendimiento académico en estudiantes mexicanos de educación secundaria en función de su índice de masa corporal. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 24(3), 218 – 225. https://doi.org/10.14306/renhyd.24.3.987

Asociación Médica Mundial (2013). Declaración de Helsinki de la AMM – Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Disponible en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/

BARRETO-TRUJILLO, Francisco Javier; & ÁLVAREZ-BERMÚDEZ, Javier (2020). Estrategias de autorregulación del aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de bachillerato. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación 7(2), 184-193. https://doi.org/10.17979/reipe.2020.7.2.6570

FRIESEN, Kelsey; & MARKOWSKY, Ashley (2021). The diagnosis and management of anxiety in adolescents with comorbid ADHD. The Journal for Nurse Practitioners, 17, 65e69. https://doi.org/10.1016/j.nurpra.2020.08.014

GONZÁLEZ, Claudia; GUEVARA, Yolanda; JIMÉNEZ, David; & ALCÁZAR, Raúl J. (2018). Relación entre Asertividad, Rendimiento Académico y Ansiedad en una Muestra de Estudiantes Mexicanos de Secundaria. Acta colombiana de Psicología, 21(1), 116-127. https://doi.org/10.14718/ACP.2018.21.1.6

HERNÁNDEZ, M.ª Ángeles; BELMONTE, Lorena; & MARTÍNEZ, M.ª de las Mercedes (2018). Autoestima y ansiedad en los adolescentes. REIDOCREA, 7, 269-278. https://doi.org/10.30827/Digibug.54133

LAMAS, Héctor (2015). Sobre el rendimiento escolar. Propósitos y Representaciones, 3(1), 313-386. https://doi.org/10.20511/pyr2015.v3n1.74

LEÓN-JACINTO, Delia (2016). Ansiedad escolar, Autoestima y aprendizaje matemático en estudiantes de primaria. [Tesis Doctoral, Universidad César Vallejo, Perú]. Repositorio Digital Institucional: https://hdl.handle.net/20.500.12692/22445

Ley General de Salud (2015). Cámara de diputados del H. Congreso de la Unión. Secretaría General. Secretaría de Servicios Parlamentarios. Disponible en: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/ref/lgs.htm

McCARTHY, Claire (2019). La ansiedad en los adolescentes va en aumento: ¿qué está pasando? American Academy of Pediatrics: https://www.healthychildren.org/Spanish/health-issues/conditions/emotional-problems/Paginas/Anxiety-Disorders.aspx

MARÍN, María (2015). Estrés en estudiantes de educación superior de Ciencias de la Salud. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 6(11), 675–687. https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/145

MARÍN-RAMÍREZ, ALONSO HUMBERTO; MARTÍNEZ-DÍAZ, German Jesús; & ÁVILA-AVILÉS, José Manuel (2015). Detección de sintomatología de ansiedad social y factores asociados en adolescentes de Motul, Yucatán, México. Revista Biomédica, 26(1), 23-31. https://doi.org/10.32776/revbiomed.v26i1.5

MARTELO, Okendy Melissa; & ARÉVALO, Jessica Marcela (2017). Funcionamiento cognitivo y estados emocionales de un grupo de niños y adolescentes con bajo rendimiento académico. Neuropsicología Latinoamericana, 9(3), 13-22. https://www.neuropsicolatina.org/index.php/Neuropsicologia_Latinoamericana/article/view/383

MARTÍNEZ-ÁLVAREZ, Isabel; & LAJO, Alicia (2018). Estudio neuropsicológico de la funcionalidad visual, las estrategias de aprendizaje y la ansiedad en el rendimiento académico. Aula Abierta, 47(2), 245-254. https://doi.org/10.17811/rifie.47.2.2018.245-254

MEDINA-MORA, María Elena; BORGES, Guilherme; LARA, Carmen; BENJET, Corina; BLANCO, Jerónimo; FLEIZ, Clara; VILLATORO, Jorge; ROJAS, Estela; ZAMBRANO, Joaquín; CASANOVA, Leticia; & AGUILAR-GAXIOLA, Sergio (2003). Prevalencia de trastornos mentales y uso de servicios: Resultados de la encuesta nacional de Epidemiología Psiquiátrica en México. Salud Mental, 26(4), 1-16. http://www.revistasaludmental.mx/index.php/salud_mental/article/view/956

MISHRA, Pinki; & KIRAN, U.V (2018). Parenting style and social anxiety among adolescents. International Journal of Applied Home Science, 5(1), 117-123.

National Institute of Mental Health (2017). Trastorno de ansiedad generalizada: cuando no se pueden controlar las preocupaciones. National Institute of Mental Health (NIH): https://www.nimh.nih.gov/health/publications/espanol/trastorno-de-ansiedad-generalizada-cuando-no-se-pueden-controlar-las-preocupaciones-new

NÚÑEZ, Antonio; & GARCIA, Alejandro (2017). Relación entre el rendimiento y la ansiedad en el deporte: una revisión sistemática. Retos, 32, 172-177. https://doi.org/10.47197/retos.v0i32.53297

Organización Mundial de la Salud (2020). Salud mental del adolescente. Organización Mundial de la Salud. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health

PÉREZ-ARANDA, Gabriela Isabel; ESTRADA-CARMONA, Sinuhe; & CATZIN-LÓPEZ, Eric Alejandro (2021). Confinamiento y ansiedad en estudiantes universitarios del sureste mexicano durante la epidemia de COVID-19. Comunidad y Salud, 19(1), 25-32. Disponible en: http://servicio.bc.uc.edu.ve/fcs/index1.htm

RABADÁN, Mercedes; & ORGAMBÍDEZ, Alejandro (2018). Ansiedad idiomática en español como lengua extranjera y rendimiento académico en la enseñanza superior. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 5(1), 29-35. https://doi.org/10.17979/reipe.2018.5.1.2905

REYNOLDS, Cecil; & RICHMOND, Bert (1997). Escala de ansiedad manifiesta en niños (revisada). Manual Moderno.

REGUEIRO, Bibiana; RODRÍGUEZ, Susana; PIÑEIRO, Isabel; FREIRE, Carlos; FERRADÁS, Mar; GAYO, Elena; & VALLE, Antonio (2015). Perfiles motivacionales, implicación y ansiedad ante los deberes escolares y rendimiento académico en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extr.(01), 093-096. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.01.469

RIVEROS, Fernando; & VINACCIA-ALPI, Stefano (2017). Relación entre variables sociodemográficas, patogénicas y salutogénicas, con la calidad de vida en estudiantes universitarios colombianos. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 22, 229-241. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.22.num.3.2017.16330

SALAZAR-RENDÓN, Juan Carlos; MÉNDEZ, Nina; & AZCORRA, Hugo (2018). Asociación entre el sobrepeso y la obesidad con el rendimiento académico en estudiantes de secundaria de la ciudad de Mérida, México. Boletín Médico Del Hospital Infantil de México, 75(2), 94-103. https://doi.org/10.24875/bmhim.m18000018

VILLAMIZAR, Gustavo; ARAUJO, Tammi Yulien; & TRUJILLO, Wenddy Jurany (2020). Relación entre ansiedad matemática y rendimiento académico en matemáticas en estudiantes de secundaria. Ciencias Psicológicas, 14(1), e-2174. https://doi.org/10.22235/cp.v14i1.2174

XU, Jihong; NI, Shiguang; RAN, Maosheng; & ZHANG, Chengping (2017). The relationship between parenting styles and adolescents’ social anxiety in migrant families: a study in Guangdong, China. Frontiers in Psychology, 8, 626. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00626

ZHANG, Xiaoning; DIMITRIOU, Dagmara; & HALSTEAD, Elizabeth J. (2021). Sleep, anxiety, and academic performance: a study of adolescents from public high schools in China. Frontiers in Psychology, 12, 678839. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.678839