Relationship between anxiety and academic performance among high school students
Main Article Content
Abstract
The aim of the study was to investigate the relationship between anxiety and academic performance among secondary school students. The research design was cross-sectional and correlational, with a probability sample of 156 randomly selected students. The data for the study were collected using the Children’s Manifest Anxiety Scale (CMAS-R) and a sociodemographic data questionnaire. Academic performance was calculated based on the students’ grade average. The sample had the same number male and female students, with an average age of 13.10 years (SD = 0.94): 69.23% from first year, 19.23% from second year and 11.54% from third year, all from the metropolitan area of Guadalajara in Mexico. The results found indications of anxiety among 28.8% of the students. The average academic grade was 8.6 (SD = .82): 42.3% high academic performance, 38.5% medium performance and 19.2% low performance. A higher average anxiety score was observed among students with a low performance, compared to those with a medium or high performance. When comparing the groups of students with different academic performance with the presence or absence of anxiety, a statistically significant correlation was found. The correlation between greater anxiety and lower academic performance suggests the need for periodic assessment of both anxiety and other psycho-affective disorders among students through psychoepidemiological surveillance, in conjunction with school performance, in order to put in place preventive and remedial action strategies.
Keywords:
Downloads
Article Details
References
ÁNGEL-GONZÁLEZ, Mario; VÁZQUEZ-JUÁREZ, Claudia Liliana; COLUNGA-RODRÍGUEZ, Bertha Alicia; DÁVALOS-PICAZO, Gabriel; VÁZQUEZ-COLUNGA, Julio César; HERNÁNDEZ-CORONA, Diana Mercedes; HERNÁNDEZ-BITARD, Deborah Georgette; & COLUNGA-RODRÍGUEZ, Cecilia (2020). Estudio transversal para comparar el rendimiento académico en estudiantes mexicanos de educación secundaria en función de su índice de masa corporal. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 24(3), 218 – 225. https://doi.org/10.14306/renhyd.24.3.987
Asociación Médica Mundial (2013). Declaración de Helsinki de la AMM – Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Disponible en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/
BARRETO-TRUJILLO, Francisco Javier; & ÁLVAREZ-BERMÚDEZ, Javier (2020). Estrategias de autorregulación del aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de bachillerato. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación 7(2), 184-193. https://doi.org/10.17979/reipe.2020.7.2.6570
FRIESEN, Kelsey; & MARKOWSKY, Ashley (2021). The diagnosis and management of anxiety in adolescents with comorbid ADHD. The Journal for Nurse Practitioners, 17, 65e69. https://doi.org/10.1016/j.nurpra.2020.08.014
GONZÁLEZ, Claudia; GUEVARA, Yolanda; JIMÉNEZ, David; & ALCÁZAR, Raúl J. (2018). Relación entre Asertividad, Rendimiento Académico y Ansiedad en una Muestra de Estudiantes Mexicanos de Secundaria. Acta colombiana de Psicología, 21(1), 116-127. https://doi.org/10.14718/ACP.2018.21.1.6
HERNÁNDEZ, M.ª Ángeles; BELMONTE, Lorena; & MARTÍNEZ, M.ª de las Mercedes (2018). Autoestima y ansiedad en los adolescentes. REIDOCREA, 7, 269-278. https://doi.org/10.30827/Digibug.54133
LAMAS, Héctor (2015). Sobre el rendimiento escolar. Propósitos y Representaciones, 3(1), 313-386. https://doi.org/10.20511/pyr2015.v3n1.74
LEÓN-JACINTO, Delia (2016). Ansiedad escolar, Autoestima y aprendizaje matemático en estudiantes de primaria. [Tesis Doctoral, Universidad César Vallejo, Perú]. Repositorio Digital Institucional: https://hdl.handle.net/20.500.12692/22445
Ley General de Salud (2015). Cámara de diputados del H. Congreso de la Unión. Secretaría General. Secretaría de Servicios Parlamentarios. Disponible en: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/ref/lgs.htm
McCARTHY, Claire (2019). La ansiedad en los adolescentes va en aumento: ¿qué está pasando? American Academy of Pediatrics: https://www.healthychildren.org/Spanish/health-issues/conditions/emotional-problems/Paginas/Anxiety-Disorders.aspx
MARÍN, María (2015). Estrés en estudiantes de educación superior de Ciencias de la Salud. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 6(11), 675–687. https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/145
MARÍN-RAMÍREZ, ALONSO HUMBERTO; MARTÍNEZ-DÍAZ, German Jesús; & ÁVILA-AVILÉS, José Manuel (2015). Detección de sintomatología de ansiedad social y factores asociados en adolescentes de Motul, Yucatán, México. Revista Biomédica, 26(1), 23-31. https://doi.org/10.32776/revbiomed.v26i1.5
MARTELO, Okendy Melissa; & ARÉVALO, Jessica Marcela (2017). Funcionamiento cognitivo y estados emocionales de un grupo de niños y adolescentes con bajo rendimiento académico. Neuropsicología Latinoamericana, 9(3), 13-22. https://www.neuropsicolatina.org/index.php/Neuropsicologia_Latinoamericana/article/view/383
MARTÍNEZ-ÁLVAREZ, Isabel; & LAJO, Alicia (2018). Estudio neuropsicológico de la funcionalidad visual, las estrategias de aprendizaje y la ansiedad en el rendimiento académico. Aula Abierta, 47(2), 245-254. https://doi.org/10.17811/rifie.47.2.2018.245-254
MEDINA-MORA, María Elena; BORGES, Guilherme; LARA, Carmen; BENJET, Corina; BLANCO, Jerónimo; FLEIZ, Clara; VILLATORO, Jorge; ROJAS, Estela; ZAMBRANO, Joaquín; CASANOVA, Leticia; & AGUILAR-GAXIOLA, Sergio (2003). Prevalencia de trastornos mentales y uso de servicios: Resultados de la encuesta nacional de Epidemiología Psiquiátrica en México. Salud Mental, 26(4), 1-16. http://www.revistasaludmental.mx/index.php/salud_mental/article/view/956
MISHRA, Pinki; & KIRAN, U.V (2018). Parenting style and social anxiety among adolescents. International Journal of Applied Home Science, 5(1), 117-123.
National Institute of Mental Health (2017). Trastorno de ansiedad generalizada: cuando no se pueden controlar las preocupaciones. National Institute of Mental Health (NIH): https://www.nimh.nih.gov/health/publications/espanol/trastorno-de-ansiedad-generalizada-cuando-no-se-pueden-controlar-las-preocupaciones-new
NÚÑEZ, Antonio; & GARCIA, Alejandro (2017). Relación entre el rendimiento y la ansiedad en el deporte: una revisión sistemática. Retos, 32, 172-177. https://doi.org/10.47197/retos.v0i32.53297
Organización Mundial de la Salud (2020). Salud mental del adolescente. Organización Mundial de la Salud. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health
PÉREZ-ARANDA, Gabriela Isabel; ESTRADA-CARMONA, Sinuhe; & CATZIN-LÓPEZ, Eric Alejandro (2021). Confinamiento y ansiedad en estudiantes universitarios del sureste mexicano durante la epidemia de COVID-19. Comunidad y Salud, 19(1), 25-32. Disponible en: http://servicio.bc.uc.edu.ve/fcs/index1.htm
RABADÁN, Mercedes; & ORGAMBÍDEZ, Alejandro (2018). Ansiedad idiomática en español como lengua extranjera y rendimiento académico en la enseñanza superior. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 5(1), 29-35. https://doi.org/10.17979/reipe.2018.5.1.2905
REYNOLDS, Cecil; & RICHMOND, Bert (1997). Escala de ansiedad manifiesta en niños (revisada). Manual Moderno.
REGUEIRO, Bibiana; RODRÍGUEZ, Susana; PIÑEIRO, Isabel; FREIRE, Carlos; FERRADÁS, Mar; GAYO, Elena; & VALLE, Antonio (2015). Perfiles motivacionales, implicación y ansiedad ante los deberes escolares y rendimiento académico en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extr.(01), 093-096. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.01.469
RIVEROS, Fernando; & VINACCIA-ALPI, Stefano (2017). Relación entre variables sociodemográficas, patogénicas y salutogénicas, con la calidad de vida en estudiantes universitarios colombianos. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 22, 229-241. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.22.num.3.2017.16330
SALAZAR-RENDÓN, Juan Carlos; MÉNDEZ, Nina; & AZCORRA, Hugo (2018). Asociación entre el sobrepeso y la obesidad con el rendimiento académico en estudiantes de secundaria de la ciudad de Mérida, México. Boletín Médico Del Hospital Infantil de México, 75(2), 94-103. https://doi.org/10.24875/bmhim.m18000018
VILLAMIZAR, Gustavo; ARAUJO, Tammi Yulien; & TRUJILLO, Wenddy Jurany (2020). Relación entre ansiedad matemática y rendimiento académico en matemáticas en estudiantes de secundaria. Ciencias Psicológicas, 14(1), e-2174. https://doi.org/10.22235/cp.v14i1.2174
XU, Jihong; NI, Shiguang; RAN, Maosheng; & ZHANG, Chengping (2017). The relationship between parenting styles and adolescents’ social anxiety in migrant families: a study in Guangdong, China. Frontiers in Psychology, 8, 626. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00626
ZHANG, Xiaoning; DIMITRIOU, Dagmara; & HALSTEAD, Elizabeth J. (2021). Sleep, anxiety, and academic performance: a study of adolescents from public high schools in China. Frontiers in Psychology, 12, 678839. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.678839