Avaliação do Estágio no Instituto Superior de Formação de Professores Salomé Ureña
Main Article Content
Abstract
This research involves analyzing the role of practicum in the curriculum of initial teacher training. The goal is to show the usefulness of practicum in Preschool and Primary Education at the Salomé Ureña Higher Teacher Training Institute (ISFODOSU), in order to promote improvements in the evaluation system that entail to an educational work of higher quality, focused on the increase of the graduate's knowledge. The study has been conducted by using discussion groups, interviews and questionnaires with practicum teachers and tutors, student teachers, practicum graduates, non-practicum graduates, and school's host teachers. The research is oriented in the hermeneutic-interpretative paradigm.
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Imbernón, F. (2007). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Graó.
Instituto Superior de Formación Docente Salome Ureña (ISFODOSU) (2013). Área de Práctica y Pasantía Profesional. Sistema de Práctica y Pasantía Profesional. Santo Domingo, 2013. URL: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxjb211bmlkYWR2aXJ0dWFsaXNmb2Rvc3V8Z3g6M2UyMzI3NGQxMGJmNjRjZg
Medina, J.L., Jarauta, B. y Urquizu, C. ((2006). Evaluación del impacto de la formación del profesorado universitario novel: un estudio cualitativo. Barcelona: Universidad de Barcelona. FODIP.
Medina, J.L. y Carnicero, P. (2009). La formación inicial de docentes para la Educación Primaria en la Región Centroamericana y República Dominicana. Análisis de la situación y propuestas para convergencia regional. Colección IDER. URL: http://www.oei.es/noticias/spip.php?article5654
MESCyT (2015). Normativa 9-2015 para la Formación Docente de Calidad en la República Dominicana. Santo Domingo: MESCyT.
Sandin, M. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGrawHill.
Schön, D. (1983). The reflective student teachers: How Professionals Think in Action. New York: Basic Books.