Instrument to identify the perception of university students about emotions that disturb them
Main Article Content
Abstract
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Álvarez, M., Bisquerra, R. Fita, E., Martínez, F., & Pérez, N. (2000). Evaluación de programas de educación emocional. Revista de Investigación Educativa, 18(2), 587-599. https://revistas.um.es/rie/article/view/121241/113891
André, C., & Lelord, F. (2002). La fuerza de las emociones. Barcelona: Kairós.
Bar-On, R. (2000). Bar-On emotional quotient inventory technical manual. Toronto: Multi-Health Systems.
Bautista-Rodríguez, L.M. (2017). La calidad de vida como concepto. Revista Ciencia y Cuidado, 14(1), 5-8. https://revistas.ufps.edu.co/index.php/cienciaycuidado/article/view/803
Bisquerra, R. (2015). Universo de emociones. Valencia: PalauGea.
Bisquerra, R., & Filella, G. (2018). Análisis del vocabulario emocional en el profesorado de lengua. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 161-172. https://doi.org/10.6018/reifop.21.1.298421
Darwin, C. (1998). La expresión de las emociones en los animales y en el hombre. Madrid: Alianza.
Ekman, P. (2007). Emotions revealed. Recognizing faces and feelings to improve communication and emotional life (2ª Ed.). New York: Henry Holt and Company.
Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. New York: Bantan Books.
Goleman, D. (2004). Destructive emotions: a scientific dialogue with the Dalai Lama. New York: Bantam Dell.
González, J., & Wagenaar, R. (2003). Tuning educational structures in Europe. Final report. Phase one. Madrid: Universidad de Deusto.
Grzib, G. (2002). Bases cognitivas y conductuales de la motivación y emoción. Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces.
Iglesias-Cortizas, M.J. (2001a). Inteligencia emocional: emociones que nos perturban I, X Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa (pp. 147-152). A Coruña: Universidade da Coruña.
Iglesias-Cortizas, M.J. (2001b) Inteligencia emocional: emociones que nos perturban II, X Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa (pp. 152-161). A Coruña: Universidade da Coruña.
Iglesias-Cortizas, M.J. (2009a). Elaboración y validación de un instrumento diagnóstico para la percepción de las competencias emocionales en estudiantes universitarios de Educación. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. Número monográfico: Orientación para el desarrollo de competencias, 20(3), 300-311. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3117349
Iglesias-Cortizas, M.J. (2009b). Diagnóstico de las competencias emocionales: estudio empírico en la Facultad de CC. de la Educación de La Coruña (España). Revista de Investigación Educativa, 27(2), 451-467. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/view/94501
Izard, C.E. (1991). The psychology of emotions. Nueva York: Plenun Press.
Lang P.J. (1984). Cognition in emotion: concept and action. En C.E. Izard, J. Kagan y R.B. Zanjonc (Eds.) Emotions, cognition and behaviour (pp. 192-226). Cambridge: University Press.
Lerner, J.S., Li, Y., Valdesolo, P., & Kassamet, K.S. (2015). Emotion and decision making. Annual Review of Psychology, 66(1), 799–823. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010213-115043
Leymann, H. (1996). Mobbing. La persécution au travail. Paris: Editions du Seuil.
Martínez, M., & Sánchez, R. (2011). Evaluación multimétodo de la expresión emocional. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación e Avaliação Psicológica. RIDEP, 31(1), 11-35. http://www.aidep.org/03_ridep/2_anteriores.html
Mayer, J.D., Salovey, P., & Caruso, D.R. (2004). Mayer-Salovey-Caruso emotional intelligence test: youth version (MSCEIT) item booklet. Toronto: MHS Publishers.
Medrano, L. A., Moretti, L., & Ortiz, A. (2015). Medición del engagement académico en estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación - e Avaliação Psicológica. RIDEP, 40(2), 114-123. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=459645432012
Pazey, B.L., Schalock, R.L., Schaller, J., & Burkett, J. (2015). Incorporating quality of life concepts into educational reform: Creating real opportunities for students with disabilities in the 21st century. Journal of Disability Policy Studies, 27(2), 96-105. https://doi.org/10.1177/1044207315604364
Peñasco, R. (2005). Mobbing en la universidad. Madrid: Adhara.
Pérez-Escoda, N., Bisquerra, R., Filella, G.R., & Soldevilla, A. (2010). Construcción del cuestionario de desarrollo emocional de adultos (QDE-A). Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP), 21(2), 367-379. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3240814
Plutchik, R. (1980). Emotion: a psychoevolutionary synthesis. Nueva York: Harpery Row.
Rodicio-García, M.L., & Iglesias-Cortizas, M.J. (2010). Las competencias emocionales de las personas emprendedoras: Un estudio desde la formación. En Actas del XI Congreso Internacional de Galicia-Norte de Portugal de Formación para o Traballo. Aprender a emprender a través da educación e a formación. Santiago: Universidad de Santiago.
Rodicio-García, M.L., & Iglesias-Cortizas, M.J. (2011a). La formación en competencias a través del Practicum: un estudio piloto. Revista de Educación, 354, 99-124. http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2011/re354/re354_05.html
Rodicio-García, M.L. e Iglesias-Cortizas, M.J. (2011b). El acoso escolar. Diagnóstico y prevención. Madrid: Biblioteca Nueva.
Saarni, C. (2000). Emotional competence. A developmental perspective. En R. Bar-On & J. D. A. Parker (Eds.). The Handbook of Emotional Intelligence. Theory, Development, Assessment, and Application at Home, School, and in the Workplace (pp. 68-91). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Schalock, R.L., Verdugo, M.A., Gómez, L.E., & Reinders, H.S. (2016). Moving us toward a theory of individual quality of life. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 121(1), 1-12. https://doi.org/10.1352/1944-7558-121.1.1
Tracy, J.L. & Randles, D. (2011). Four models of basic emotions: a review of Ekman y Cordaro, Izard, Levenson, and Panksepp y Watt. Emotion Review, 3(4), 397-405. https://doi.org/10.1177/1754073911410747
Verdugo, M. (2009). El cambio educativo desde una perspectiva de calidad de vida. Revista de educación, 349, 23-43. http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2009/re349/re349_02.html
Yela, M. (1987). Introducción a la teoría de los tests. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.