Children rejected by their peers in Kindergarten education: Prevalence, gender, differences and association with externalizing problems
Main Article Content
Abstract
Keywords:
Downloads
Article Details
References
Alonso, P., Lobato, H., Hernando, A., & Cecilia, M.V. (2007). La visión del acoso escolar en futuros profesores de Primaria y de Secundaria. En J.J. Gázquez, M.C. Pérez, A.J. Cangas, & N. Yuste (Coords.), Mejora de la convivencia y programas encaminados a la prevención e intervención del acoso escolar (pp. 105-110). Granada: Grupo Editorial Universitario
Álvarez-García, D., Rodríguez, C., González-Castro, P., Núñez, J. C., & Álvarez, L., (2010). La formación inicial de los futuros maestros en recursos para la convivencia escolar y el manejo del aula. European Journal of Education and Psychology, 3(2), 187-198. https://doi.org/10.1989/ejep.v3i2.59
Arias, M., B., & Fuertes, Z., J., (1999). Competencia social y solución de problemas sociales en niños de educación infantil: un estudio observacional. Mente y Conducta en Situación Educativa. Revista Electrónica del Departamento de Psicología, 1(1), 1-40
Avilés, J. M. & Monjas I. (2005): Estudio de la incidencia de la intimidación y el maltrato entre iguales en la enseñanza secundaria obligatoria mediante el Cuestionario (CIMEI) de Avilés 1999. Anales de Psicología, 21(1), 27-41. https://www.um.es/analesps/v21/v21_1/04-21_1.pdf
Bauman, S., & del Río, A. (2005). Knowledge and beliefs about Bullying in schools: comparing pre-service teachers in United States and the United Kingdom. School Psychology International, 26(4), 428-442. https://doi.org/10.1177/0143034305059019
Benítez, J. L., Berbén, A. B., & Fernández, M. (2006). El maltrato entre alumnos: conocimientos, percepciones y actitudes de los futuros docentes. Revista de Investigación Educativa, 24(2), 329-352. https://revistas.um.es/rie/article/view/96881
Benítez, J.L., Pichardo, M.C., García-Berbén, T., Fernández, Ma., Justicia, F., & Hernández, E. (2011). Análisis de la estructura factorial de las puntuaciones de la Preschool and Kindergarden Behavior Scale en población española. Psicothema, 23(2); 314-321. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3888
Buelga, S., Cava, M. & Musitu, G. (2012). Reputación social, ajuste psicosocial y victimización entre adolescentes en el contexto escolar. Anales de Psicología, 28(1), 180-187. https://revistas.um.es/analesps/article/view/140652
Campbell, S. B. (2002). Behavior problems in preschool children: Clinical development issues (2nd ed). New York/London: Guilford Press.
Carvalho, A., Cussecala, A., Martins, C., Cardoso, C., Lopes, D., Gato, F., … Ferreira, M. (2017). Bullying ou conflict entre pares? Incidências, caraterísticas das vítimas e impacto psicológico. Revista de Estudios e Investigación en Psicologia y Educación, Extr.(2), 70-76. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.02.2693
Cava, M. J., & Musitu, G. (2001). Autoestima y percepción del clima escolar en niños con problemas de integración social en el aula. Revista de Psicología General Aplicada, 54(2), 297-311. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2364390
Cillenssen, A. H. N., Bukowski, W. M., & Haselager, G. J. T. (2000). Stability of sociometric categories. En A. H. N. Cillessen & W. M. Bukowski (Eds.), Recent advances in the measurement of acceptance and rejection in the peer system (pp. 75-93). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Defensor del Pueblo. (1999). Informe del defensor del pueblo sobre violencia escolar. Recuperado de: http://www.conflictoescolar.es/wp-content/uploads/2011/07/INFORME-DEL-DEFENSOR-DEL-PUEBLO-1999.pdf
Denzin, N. K. (1970): Sociological methods: A source book. Chicago, IL: Aldine.
Fernández, Ma., Benítez, J.L., Pichardo, M.C., Fernández, E., Justicia, F., García, T., … Alba, G. (2010). Análisis factorial confirmatorio de las subescalas del PKBS-2 para la evaluación de las habilidades sociales y los problemas de conducta en educación infantil. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(3) 1229-1252. http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?464
Fujiki, M., & Brinton, B. (2009) Pragmatics and social communication in child language disorders. En R. G. Schwartz, (Eds.), Handbook of Child Language Disorders, (pp. 406-423). New York, NY: Psychology Press.
García-Bacete, F. J. (2006). La identificación de los alumnos rechazados. Comparación de métodos sociométricos de nominaciones bidimensionales. Infancia y Aprendizaje, 29(4), 437-451. http://doi.org/10.1174/021037006778849585
García-Bacete, F. J., Sureda, I., & Monjas, I. (2008). Distribución sociométrica en las aulas de chicos y chicas a lo largo de la escolaridad. Revista de Psicología Social, 23(1), 63-74. https://doi.org/10.1174/021347408783399480
García-Bacete, F. J, Sureda, I., & Monjas, M. I. (2010). El rechazo entre iguales en la educación primaria: una panorámica general. Anales de Psicología, 26(1), 123-136. https://revistas.um.es/analesps/article/view/92121
García, A.B., Benítez, J.L. & Fernández, M. (2007). La autoeficacia y las demandas de formación del profesorado en activo vs. en formación para afrontar el Bullying. En J.J. Gázquez, M.C. Pérez, A.J. Cangas & N. Yuste (Coords.), Mejora de la convivencia y programas encaminados a la prevención e intervención del acoso escolar (pp. 119-125). Granada: Grupo Editorial Universitario.
Gifford-Smith, M. E., & Brownell, C. A. (2003). Childhood peer relationships: Social acceptance, friendships and peer networks. Journal of School Psychology, 41, 235-284. http://dx.doi.org/10.1016/S0022-4405(03)00048-7
Gil, F., León, J. & Jarana, L. (Eds.) (1995). Habilidades sociales y salud. Madrid: Pirámide.
Harden, B. J., Winslow, M. B., Kendziora, K. T., Shahinfar A., Rubin. K., Fox, N. A., … Zahn Waxler, C. (2000). Externalizing problems in head start children: an ecological exploration. Early Education & Development, 11(3), 357-385. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1103_8
Herrera, M., y Little, E., (2005). Behaviour problems across home and kindergarten in an Australian Sample. Australian Journal of Educational and Developmental Psychology, 5, 77-90. https://www.newcastle.edu.au/__data/assets/pdf_file/0012/100407/v5-herrera-little.pdf
IBM Corp. (2016). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 24.0. Armonk, NY: IBM Corp.
Ison, M., (1997). Déficits en habilidades sociales en niños con conductas problema. Revista Interamericana de Psicología, 3(2), 243-255. Disponible en: https://journal.sipsych.org/index.php/IJP/article/view/795/689
Jiang, X. L., & Cillessen, A. H. N. (2005). Stability of continuous measures of sociometric status: a meta-analysis. Developmental Review, 25, 1-25. https://doi.org/10.1016/j.dr.2004.08.008
Juvonen, J. & Grahan, S. (2001) (Eds.). Peer harassment in school. New York, NY: Guilford Press.
Kandakai, T.L., & King, K.A., (2002). Preservice teachers' perceived confidence in teaching school violence prevention. American Journal of Health Behavior, 26(5), 342-353. https://doi.org/10.5993/AJHB.26.5.3
Kennedy, J. (1992). Relationship of maternal beliefs and childrearing strategies to social competence in preschool children. Child Study Journal, 22(1), 39-60.
Lara, A., (2015). Bullying y homofobia en el sistema educativo. Trabajo fin de grado. Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Granada. Recuperado de: http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/46296/1/LARA_GARRIDO_ADRI%C3%81N_SALVADOR.pdf
Leary, M. (2001). Interpersonal rejection. New York, NY: Oxford University Press.
Lucas, B., Pulido, R., & Solbes, I. (2011). Violencia entre iguales en Educación Primaria: el papel de los compañeros y su relación con el estatus sociométrico. Psicothema, 23(2), 245-251. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=3878
Marks, A. (2005). Relationships between Cognitive Styles and Levels of Aggression in Preschool Children. The Eagle Feather, 2. https://doi.org/10.12794/tef.2005.194
Merrell, K. (2003). Preschool and Kindergarten Behavior Scales (2nd ed.). Austin, TX: PRO-ED. http://doi.org/10.1590/1678-7153.201427409
Merrell, K. W., & Gimpel, G. A., (1998). Social skills of children and adolescents: Conceptualization, assessment, treatment. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Michelson, L., Sugai, D., Wood, R., & Kazdin, A. (1987). Las habilidades sociales en la infancia: Evaluación y tratamiento. Barcelona: Martínez Roca.
Monjas, C. (2002). Programa de enseñanza de habilidades de interacción social (PEHIS) para niños y niñas en edad escolar. Madrid: CEPE.
Monjas C., González M., Patrocinio de Benito, M., Casado, L., Francia, M & Rodríguez, I. (1998) Las habilidades sociales en el currículo. Madrid. Centro de Investigación y Documentación Educativa - CIDE.
Monjas, M. I., Sureda, I., & García-Bacete, F. J. (2008). ¿Por qué los niños y las niñas se aceptan y se rechazan? Cultura y Educación, 20(4), 479-492. https://doi.org/10.1174/113564008786542181
Monjas, M. I., Martin-Anton, L. J., García-Bacete, F. J., & Sanchiz M. L., (2014). Rechazo y victimización al alumnado con necesidad de apoyo educativo en primero de primaria. Anales de Psicología, 30, 499-511. http://doi.org/10.6018/analesps.30.2.158211
Muñoz, M. V. (2007). El rechazo entre iguales en el ámbito educativo-Entrevista a Victoria Muñoz Tinoco. InfocopOnline. Recuperado de: http://www.infocop.es/view_article.asp?id=1599#inicio
Murray, L., Arteche, A., Bingley, C., Hentges, F., Bishop, D. V. M., Dalton, L., … the Cleft Lip and Palate Study team. (2010). The effect of cleft lip on socio-emotional functioning in school-aged children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, 51(1), 94–103. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2009.02186.x
Nicolaides, S., Toda, Y., & Smith, P. K. (2002). Knowledge and attitudes about school bullying in trainee teachers. British Journal of Educational Psychology, 72, 105-118. https://doi.org/10.1348/000709902158793
Olweus, D. (1991) Bully/victim problems among schoolchildren: Basic facts and effects of a school based intervention program. En D. Pepler and K. Rubin (Eds.), The development and treatment of childhood aggression (pp. 411–448). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Ortega, R., Del Rey, R. & Mora, J. (2001). Violencia entre escolares. Conceptos y etiquetas verbales que definen el fenómeno del maltrato entre iguales. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 41, 95-113. https://www.aufop.com/aufop/revistas/arta/impresa/84/1207
Ovejero, A. (1998). Las habilidades sociales y su entrenamiento en el ámbito escolar. En F. Gil y J. León (Comp.) Habilidades sociales. Teoría, investigación e intervención (pp. 169-1859). Madrid: Síntesis Psicológica.
Perren, S., & Alsaker, F. D., (2006). Social behaviuor and peer relationships of victims, bully-victims and bullies in kindergarten. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(1), 47-57. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2005.01445.x
Prizant, B., (1999). Early intervention: Young children with communication and emotional/behavioral problems. En D., L., Rogers-Adkinson, y P. L., Griffith, (Eds.), Communication and Psychiatric Disorders in Children: Theory and Intervention (pp. 295-342). San Diego, CA: Singular Publishing.
Ramírez, S., (2006). El maltrato entre escolares y otras conductas-problemas para la convivencia: un estudio desde el contexto del grupo-clase. Tesis no publicada. Universidad de Granada.
Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación Infantil. Recuperado desde https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2007-185
Rogers-Adkinson, D. L., & Hooper, S. (2003). The relationship of language and behavior: Introduction to the special issue. Behavioral Disorders, 29(1), 5-9. https://doi.org/10.1177/019874290302900108
Sánchez, V., Ortega, R., & Menesini, E. (2012). La competencia emocional de agresores y víctimas de "bullying". Anales de Psicología, 28(1), 71-82. https://revistas.um.es/analesps/article/view/140542
Seçer, Z., Çeliköz, N., Koçyiğit, S., Seçer, F., & Kayılı, G. (2010). Social skills and problem behaviours of children with different cognitive styles who attend preschool education. Australian Journal of Guidance and Counselling, 20(1), 91-98. https://doi.org/10.1375/ajgc.20.1.91
Serrano, A., & Iborra, I., (2005). Violencia entre compañeros en la escuela. Valencia: Centro Reina Sofía para el Estudio de la Violencia.
Solberg, M., & Olweus, D., (2003). Prevalence estimation of school bullying with the Olweus Bully/Victim Questionnaire. Aggressive Behavior, 29, 239-268. https://doi.org/10.1002/ab.10047
Thorndike, E. (1920). A constant error in psychological ratings. Journal of Applied Psychology, 4(1), 25-29. https://doi.org/10.1037/h0071663
Van Lier, P., Vitaro, F., Wanner, B., Vuijk, P., & Crijnen, A. (2005). Gender differences in developmental links among antisocial behavior, friends’ antisocial behavior, and peer rejection in childhood: Results from two cultures. Child Development, 76(4), 841-855. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2005.00881.x
Walker, S. (2005). Gender differences in the relationship between young children’s peer-related social competence and individual differences in theory of mind. The Journal of Genetic Psychology, 166(3), 297-312. https://doi.org/10.3200/GNTP.166.3.297-312
Warden, D., y MacKinnon, S. (2003). Prosocial children, bullies and victims: An investigation of their sociometric status, empathy and social problem-solving strategies. British Journal of Developmental Psychology,21(3),367-385. https://doi.org/10.1348/026151003322277757
Yıldızba, F. (2007). Okulöncesi dönemde 5-6 ya grubu çocukların ebeveyn stillerinin ve sosyal uyum davranı ları hakkında ö retmen görü lerinin belirlenmesi [Determinación de las opiniones de los maestros sobre los estilos de los padres y los comportamientos de adaptación social de niños de 5 a 6 años de edad en el periodo preescolar]. Ankara: H.Ü. E itim Fakültesi lkö retim Bölümü.
Zettergren, P. (2005). Childhood peer status as predictor of mid adolescence peer situation and social adjustment. Psychology in the Schools, 42, 745-757. https://doi.org/10.1002/pits.20121