Training needs of primary school teachers for suicide prevention
Main Article Content
Abstract
Suicide is a health problem affecting the child and adolescent population that must be addressed from every direction, including schools. Therefore, the aim of this study is to explore the training needs of primary school teachers to support the prevention of suicide in schools. The data for the study were collected from a series of semi-structured interviews with a non-probability sample of 31 primary school teachers in Cuba who had experiences of students with suicide attempts, and processed using Atlas.ti 9 content analysis. The results reveal insufficient knowledge about the causes of suicide attempts, the risk signs of suicidal behaviour, and the role of teachers in prevention. The deficiencies observed in relation to the execution of preventive actions are attributed to the absence of established protocols, the presence of myths around the subject, and limited skills and knowledge on the part of teachers. The article concludes by recommending further research on the topic, and training courses for teachers aimed at identifying at-risk students, monitoring students with suicidal behaviour, promoting and facilitating group prevention within the school, and family counselling.
Keywords:
Downloads
Article Details
References
ARRIETA DE ÁVILA, Karen; JIMÉNEZ BALLESTEROS, Daniela; MARTÍNEZ SALCEDO, Sharon; RODRÍGUEZ BETTÍN, Silvana; & SÁNCHEZ ESTÉVEZ, María José (2021). Creencias, actitudes e intervenciones psicoeducativas frente al suicidio en el contexto educativo: una revisión de la literatura. Tejidos Sociales, 3(1), 1-12. Disponible en: https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/tejsociales/issue/view/252
Asociación Argentina de Prevención del Suicidio (2009). Cartilla de orientación y prevención del suicidio. Disponible en: https://infanciayjuventudsc.wordpress.com/2011/06/10/cartilla-de-orientacion-y-prevencion-del-suicidio-fuente-asociacion-argentina-de-prevencion-del-suicidio/
BLAKE, Oscar Juan (2006). Origen, detección y análisis de las necesidades de capacitación (2 ed.). Ediciones Macchi.
CARMONA-PARRA, Jaime Alberto; JARAMILLO ESTRADA, Juan Carlos; TOBÓN HOYOS, Felipe; & AREIZA SÁNCHEZ, Yuliana Andrea (2012). Manual de prevención del suicidio para instituciones educativas. ¿Qué hacer en casos de suicidio consumado, intento de suicidio o ideación suicida de nuestros estudiantes? Fundación Universitaria Luis Amigó, Universidad de San Buenaventura, Colciencias.
CORONA-MIRANDA, Beatriz; ALFONSO SAGUÉ, Karen; PRADO RODRÍGUEZ, Ramón; HERNÁNDEZ SÁNCHEZ, Mariela; CUELLAR LUNA, Liliam; & GÁMEZ SÁNCHEZ, Donelia (2021). Estratificación epidemiológica de riesgo del intento suicida en Cuba. Revista Cubana de Medicina General Integral, 37(2), e1296. https://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/1296
DIZ-LÓPEZ, María Julia. (2017). Necesidades formativas. Modelos para su análisis y evaluación. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extr(06), 006-010. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.06.2132
HATTON, Victoria; HEATH, Melissa A.; GIBB, Gordon S.; COYNE, Sarah M.; HUDNALL, Greg; & BLEDSOE, Cathy (2017). Secondary teachers’ perceptions of their role in suicide prevention and intervention. School Mental Health, 9, 97-116. https://doi.org/10.1007/s12310-015-9173-9
MARRACCINI, Marisa E.; GRIFFIN, Dana; O'NEILL, J. Conor; MARTINEZ JR, Robert R; CHIN, Andrew J.; TOOLE, Emily N.; GRAPIN, Sally L.; & NASER, Shereen C. (2021). School risk and protective factors of suicide: A cultural model of suicide risk and protective factors in schools. School Psychology Review. 51(3), 266-289. https://doi.org/10.1080/2372966X.2020.1871305
MARTÍN GONZÁLEZ, Reinier; FERRER-LOZANO, Dunia Mercedes; & MACHADO-RIVERO, Manuel Osvaldo. (2020). Revisión sistemática sobre conducta suicida en niños menores de 12 años en Cuba. Revista Cubana de Medicina General Integral, 36(2), e1079. https://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/1079
MARTÍN-GONZÁLEZ, Reinier; MARTÍNEZ-GARCÍA, Laidy; & FERRER-LOZANO, Dunia Mercedes. (2017). Funcionamiento familiar e intento suicida en escolares. Revista Cubana de Medicina General Integral, 33(3), 281-295. https://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/345
Ministerio de Salud Pública de Cuba (2021). Anuario Estadístico de Salud 2021. Dirección de Registros Médicos y Estadísticos de Salud. Disponible en: https://temas.sld.cu/estadisticassalud/2022/10/18/anuario-estadistico-de-salud-2021/
MOSQUERA, Laura. (2016). Conducta suicida en la infancia. Una revisión crítica. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 3(1), 9-18. Disponible en: https://www.revistapcna.com/es/contenido/43
OLMEDO-CASAS, Karina; & PEINADO-DE-BRICEÑO, Sofía. (2007). Necesidades formativas del profesorado en las tecnologías de información y comunicación. Laurus, 13(24), 93-111. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111485005
Organización Mundial de la Salud (2001). Prevención del Suicidio. Un instrumento para docentes y demás personal institucional. Fundación Intras https://apps.who.int/iris/handle/10665/66802
Organización Mundial de la Salud (2021). Suicidio. Nota Informativa. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/suicide
Organización Panamericana de la Salud (2016). Prevención de la conducta suicida. Autor. https://iris.paho.org/handle/10665.2/31167
Organización Panamericana de la Salud (2021). Vivir la vida. Guía de aplicación para la prevención del suicidio en los países. Autor. https://doi.org/10.37774/9789275324240
PERDOMO, Mireisys; GÓMEZ, Frank Yudier; & GÓMEZ, Catalina Virgen (2017) Una mirada pedagógica a la prevención de los intentos suicidas. Revista Cognosis, 2(2). https://doi.org/10.33936/cognosis.v2i2.777
PÉREZ-BARRERO, Sergio Andrés (1999). El suicidio, comportamiento y prevención. Revista Cubana de Medicina General Integral, 15(2), 196-217. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21251999000200013&lng=es&tlng=es
ROSS, Victoria; KÕLVES, Kairi; & DE LEO, Diego (2017). Teachers perspectives on preventing suicide in children and adolescents in schools: A qualitative study. Archives of Suicide Research, 21(3), 519-530. https://doi.org/10.1080/13811118.2016.1227005
SALAS-MADRIZ, Flora Eugenia (2019). Formación profesional en el campo de la Educación en el contexto actual: Aristas y puntos ciegos. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 19(2), 1-25. https://doi.org/10.15517/aie.v19i2.37024
VEGA-CHACÓN, Reynaldo (2017). La prevención de la conducta suicida. Una mirada desde la psicología educativa. Alternativas cubanas en psicología, 5(13), 60-75.
WESTEFELD, John S.; JENKS KETTMANN, Julie D.; LOVMO, Carolyn; & HEY, Clare (2007). High School suicide: Knowledge and opinions of teachers. Journal of Loss and Trauma, 12(1), 33-44. https://doi.org/10.1080/15325020600757839